У Національному музеї історії України 5 липня відкрився Музей виборчого трешу. Що це за музей та які раритети українського виборчого процесу можна побачити в експозиції, в ефірі програми "Непробудні" на Радіо Промінь розповіли Ірина Вівчар, координатор Музею від ЧЕСНО, і Роман Гондз, куратор виставки.
Ведучі:
Ірина Саннікова, Дмитро Захарченко, Лесь Мирний
Лесь Мирний: — Що робити, якщо ти став свідком підкупу виборців, наприклад, я побачу, як на вулиці роздають гречку?
Ірина Вівчар: — Треба зняти фото-відео і надіслати руху ЧЕСНО. Ви потрапите у наш фотоальбом "Для різної жесті", якраз там і зібраний фотоархів подібного трешу.
Ірина Саннікова: — Хто з кандидатів, депутатів за часи Незалежності найбільше годував українців гречкою?
Ірина Вівчар: — Гречка — крупа символічна, вона має різні форми. Якщо ми кажемо "гречка" — необов’язково ми маємо на увазі мішки з крупою. Це можуть бути торти, паски, медикаменти, сухі пайки. У нас у Музеї є кілька олій, "Пташине молоко" і шампанське, яке дарували виборцям.
У нас дуже багато автентичних артефактів: тонометр від Олеся Довгого, аптечка від ще одного депутата… Це сумно, тому що для якоїсь бабусі купити такий тонометр — це досить дорого, і фактично депутати користуються такою великою соціальною проблемою.
Дмитро Захарченко: — Як давно існує рух ЧЕСНО, який займається цією проблематикою?
Ірина Вівчар: — Майже 8 років. Майже 8 років ми фіксуємо факти гречкосійства, ми слідкуємо за політиками, партіями, виборами. Усі ці роки ми збирали дуже багато агітації, збирали фотоархів, і в останній місяць перед виборами ми вирішили зібрати усе це в єдину велику виставку, залучити наших читачів, які слали нам різноманітні артефакти з усієї України і організувати усе це у єдиний Музей виборчого трешу.
ЛМ: — Ми звикли називати усі підкупи "гречкою". А які найбільш нестандартні підкупи були у кандидатів?
Ірина Вівчар: — Я одразу згадаю про недавній випадок. У 2018 році від імені благодійного фонду кандидата, тоді ще просто чинного депутата, роздавали людям секонд-хенд. Ці коробки поставили просто у сільській раді у селі Гатне на Київщині, і роздавали від імені благодійного фонду "Разом у майбутнє", який носить ім’я депутата-мажоритарника Руслана Сольвара.
Люди дуже критично це сприйняли, вони писали пости у Фейсбуці. Це шмаття так і не розібрали. Так що це випадок, коли "гречка" не подіяла.
ІС: — Мене дуже вразила історія з тонометром. Були ще подібні випадки?
Ірина Вівчар: — У нас є відкривачка для пива, на якій написано "Янукович — наш президент". Вона приїхала з Чернівецької області.
А на окрузі пана Антона Яценка є безкоштовний вай-фай його імені.
ЛМ: — Коли за кандидатів виступають якісь артисти, чи можна вважати це гречкосійством?
Ірина Вівчар: — Це така "креативна гречка". Агітаційні концерти процвітають і на цих парламентських виборах. В Одеській області один гурт примудрився за один день виступити за двох різних кандидатів.
Роман Гондз: — Якщо митець має певний авторитет у суспільстві, з нього створюється бренд. І неважливо, що він говорить. Важливо, щоб він проголошував те чи інше гасло, і люди його запам’ятають.
Читайте також: "Юля косу носить" та "Голосуй за Кучму": у Музеї виборчого трешу відбудеться Політичне караоке
ЛМ: — Як ви подаєте таку інформацію? До чого ви закликаєте людей?
Ірина Вівчар: — Ми кажемо: люди! Політики йдуть на вибори, щоби потім розпоряджатися вашим бюджетом! Вони мають говорити вам про програми, про зміст, про реформи, а не організовувати концерти і роздавати гречку.
Зараз форма і креатив переважають над змістом. А зміст де? А програми де? Говоріть про конкретні речі, про свій досвід, відповідайте на запитання журналістів.