Фото: Пресслужба проєкту МУР
Наш альбом дає можливість зрозуміти, за що і проти кого ми боремося щодня.
Олександре, розкажи, будь ласка, що таке "МУР" і з ким ти його створюєш?
МУР – це творче об'єднання, яке займається тим, що розповідає про українську літературу у такий спосіб, що поети й прозаїки минулого стають нашими сучасними друзями. Проєкт ми робимо маленькою командою. Це Микола Шмундир, хлопець з Донецька, який 2014 року втік від росії, звідти він приїхав повний люті, а у нас займається організацією виступів, часто озвучує чекістів, бо у нього дуже низький голос. Є Соля Казолуп – людина, яка копирсається в архівах, ходить в бібліотеки, збирає для нас інформацію, Марія, яка монтує відео, Вітя, який пише музику, і я.
Яка мета альбому "Ти [Романтика]"? Він має розважати, спонукати до дії?
Цей альбом точно не розважає. У відгуках у соціальних мережах багато пишуть, що він вганяє в сум. Але, мені здається, що така реакція теж потрібна. Альбом "Ти [Романтика]" вже є на YouTube, це радіовистава про Розстріляне відродження, про тридцять років нашої літератури, де різні відомі нині особистості грають письменників. Наприклад, Хейтспіч – авангардиста-провокатора Михайля Семенка, Сергій "Колос" Мартинюк – Миколу Хвильового тощо.
Альбом "Ти [Романтика]" – це культурний продукт для широкого загалу, чи для вузької аудиторії, для своїх?
Зараз такий час, коли ці поняття дуже суміжні, бо всі намагаються цікавитися українською історією, культурою. Слава Богу, це стало модно. Наш альбом дає можливість зрозуміти, за що і проти кого ми боремося щодня. Багато в кого з військових, цивільних опускаються руки, виникає апатія на фоні нинішніх подій, але коли дізнаємося з нашої історії, що русня робила тут сто років тому, розуміємо, що зараз маємо перемогти імперію зла. Тому, мені здається, альбом "Ти [Романтика]" йде від своїх до загалу. Він також надихає, бо дає розуміння того, що сто років тому в Україні була неймовірна інтелігенція, талановиті люди, яких знищила росія.
Вихід альбому тебе не втомив? Чи нема бажання поставити крапку й піти відпочити, підлікуватися у психотерапевта після такої масштабної роботи?
Думаю, психотерапевт не допоможе. Звісно, ми всі дуже втомилися. Якщо говорити про сумне, то Марія, яка виконувала відеомонтаж альбому, в останні дні лютого, на завершальному етапі роботи мала тремор всього тіла. Під час склейки вона просто сиділа і вся трусилася. Я не міг нормально спати, тому відключався ледь не кожні сорок хвилин, майже втрачав свідомість. Вітя теж ледь до лікарні не потрапив. Так, цей альбом дався дуже важко людям, які над ним працювали.
Ти є співавтором слів пісні "Спочатку було слово", також твій голос можна в ній почути…
Я написав майже всі тексти до "Ти [Романтика]", а Вітя Ткаченко – майже всю музику. Трек "Спочатку було слово" є підсумковим в альбомі, він у другому куплеті повністю демонструє шлях наказу арештувати письменників, розповідає про те, як люди виїжджали, про те, що з ними потім відбулося. Це кульмінаційний момент, який, сподіваюсь, змусить слухачів задуматися.
В яку мистецьку авантюру тобі ще хотілося б поринути й у межах чого?
Я дуже хочу з Женею Яновичем їздити по світу й оглядати футбольні матчі. Це мрія всього мого життя. Ні! Жартую. Подивимось, можливо, виставу зробимо… Зараз хочеться відпочити й подивитися, що далі буде з нашою дитинкою, альбомом "Ти [Романтика]". За його допомогою ми побудували місточок між минулим і сьогоденням, між якими можна провести багато паралелей. Наприклад, Володимир Сосюра служив в армії УНР, Лесь Курбас був тією людиною, яка ставила вистави під час війни… Цікаво, що цей місточок працює в обидві сторони. Тому живеш і думаєш: "Це так схоже на минуле!" Але, не дай Боже, щоб в результаті сталося так, як сто років тому.
Редакторка текстової версії — Анастасія Герасимова.
Відеоверсії інтерв'ю дивіться на офіційному YouTube-каналі Радіо Промінь.
Щоб не пропускати кращі українські прем'єри, підписуйтеся на подкаст шоу нової української музики "Селекція" та щоп'ятниці отримуйте на свій смартфон новий епізод програми.