Кабмін затвердив нове тимчасове правління "Укрзалізниці": як це вплине на роботу перевізника?

Кабмін затвердив нове тимчасове правління "Укрзалізниці": як це вплине на роботу перевізника?

абінет міністрів звільнив членів правління Укрзалізниці та призначив нових до обрання Наглядової ради. Як ці кадрові зміни вплинуть на Укрзалізницю та чи допоможуть витягти перевізника з кризи, розповів в ефірі Українського радіо директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк.

0:00 0:00
10
1x

Про новообраних членів правління

Головою правління призначено Олександра Камишіна, який очолював Укрзалізницю у статусі виконувача обов’язків із серпня. До 2019 року він був топ-менеджером компанії "Систем Кепітал Менеджмент" Ріната Ахметова. Згодом працював радником міністра інфраструктури Олександра Кубракова. Кабмін також затвердив на посадах членів правління Укрзалізниці Ореста Логунова, Олександра Перцовського, Євгена Лященка, Григорія Бойка та Романа Черніцького.

Ймовірно, це процедурне рішення, оскільки у постанові Кабміну вказано про перепризначення членів правління до 31 грудня, тому говорити про повноцінне формування правління можна буде лише після того, як затвердять персональний склад спостережної ради, якого на сьогодні немає. До тимчасового складу увійшли топ-менеджери, які працювали у великих компаніях України, вони мають значний досвід роботи, переважно у нафтогазовому секторі. Водночас варто почекати, поки тимчасовий склад правління пропрацює, і після певного періоду (хоча б пів року) можна робити висновки, чи є вони компетентними.

Про повноваження членів правління

Повноважень, щоб побороти кризу в Укрзалізниці, у членів тимчасового правління немає. Регуляторне поле, у якому працює Укрзалізниця, не відповідає ринковим реаліям. Це стосується насамперед розділення діяльності компанії, що є необхідною умовою для її ефективності. І загалом законодавчої системи, у якій працює Укрзалізниця. Уже кілька років у профільному комітеті лежить законопроєкт про залізничний транспорт, що має наблизити Україну до європейської моделі залізничних перевезень, але поки це залишається намірами, а не реаліями. Одне правління вивести компанію з кризового стану точно не зможе. Потрібна злагоджена робота різних гілок влади: Верховної Ради, яка має ухвалити відповідний проєкт закону, і Кабінету міністрів, який має запровадити нові механізми фінансування залізничної галузі. Тих ресурсів, які генерує Укрзалізниця від єдиного прибуткового сегменту в її профільній діяльності вантажних перевезень недостатньо для оновлення засобів.

Про кримінальні справи щодо працівників Укрзалізниці

Слідча комісія поставила діагноз Укрзалізниці: компанія перебуває в кризовому стані. Такий діагноз не є секретом ні для фахівців, ні для звичайних споживачів послуг. Важлива робота правоохоронних органів, бо всі розуміють, що корупція в Укрзалізниці є і на верхніх щаблях, і на низовому рівні. Водночас лише антикорупційними рейдами вивести компанію із кризового стану неможливо. Потрібно запустити нормальну систему правління, обміркувати, яким чином Укрзалізниця може оновити свої активи: пасажирський і вантажний транспорт, зокрема локомотиви. Такі рішення треба ухвалювання вже сьогодні, бо завтра банально не буде на чому їздити.

Про вплив бізнес-груп на Укрзалізницю

Голова правління і два члени правління мають у минулому досвід роботи в компаніях Ріната Ахметова. Однак склад правління почав роботу з того, що підвищив тарифи на перевезення у сегменті, де працюють компанії групи СКМ, де перевозиться залізна руда і вугілля. Говорити, що одна з фінансових груп сформувала монопольний вплив, є перебільшенням. Потрібно дивитися на конкретні факти, які свідчать, що після того, як був затверджений поточний склад правління, дуже багато рішень були ухвалені не в інтересах групи СКМ.

Були підвищені вантажні перевезення щодо тих товарних груп, у яких працює металургійний бізнес. Це стосується підприємств Ріната Ахметова, Костянтина Живаго, перевезень будматеріалів, які є основою для виконання програми "Великого будівництва". Причому зростання доволі чутливе. З наступного року тариф збільшиться, якщо рахувати сукупно, на понад 40%. Однак це підвищення не врятує Укрзалізницю від кризи, оскільки цих коштів недостатньо для оновлення основних її фондів. Врятувати компанію зможе тільки збільшення обсягу перевезень.

Фото: cfts.org.ua