Масовий збій у Facebook, Instagram та WhatsApp. Що сталося і чому?

Масовий збій у Facebook, Instagram та WhatsApp. Що сталося і чому?

У понеділок ввечері популярні соціальні мережі з мільйонними аудиторіями у всьому світі раптом перестали працювати: додаток та сайт Facebook, Facebook Messenger, Instagram та WhatsApp. Причини збою Українське радіо з’ясовувало в розмові з експертами — Іваном Панченком, Co-Founder Infosoft Global Ltd та головою громадської організації Hackathon Expert, та Тарасом Панченком, співзасновником та Hackathon Expert Group Leader, професором КНУ імені Тараса Шевченка, лідером українського підрозділу ACM.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:

Чому відбувся збій у Facebook? 

"Навіть найсучасніше програмне та апаратне забезпечення не є застрахованим від можливих збоїв у роботі чи хакерських атак. Цей збій у роботі відомих сервісів є не першим, користувачі Google також неодноразово стикалися з проблемами в роботі Інтернет-сервісу", —  зауважив Іван Панченко.

"Зі сторони компаній, хорошою практикою у таких ситуаціях є фідбек своїм користувачам. Коли компанія публікує звіт про те, що збій дійсно відбувся, у якому пояснює причини поломок та розповідає, яких заходів було вжито задля вирішення та попередження проблеми в майбутньому", — доповнив Тарас Панченко.  

Усе більш популярними стають послуги з тестування програмного забезпечення.  Адже саме попереднє тестування допомагає виявити "слабкі місця" до релізу програми чи коду і завдяки цьому уникнути збоїв, аналогічних вчорашньому падінню соцмереж. Ця сфера все швидше трансформується в окрему дисципліну, яка потребує залучення фахівців до індустрії.  

У КНУ імені Тараса Шевченка є кафедра теорії та технології програмування, яка займається саме коректністю програмного забезпечення, розповів Тарас Панченко. Поки що зі світовими гігантами — Google, Facebook — кафедра не співпрацює, але її послуги мають попит в авіаіндустрії, де також важливо, щоби програмне забезпечення працювало надійно і без збоїв. 

Чи є зв’язок між Френсіс Хауген, викривачкою Facebook та збоєм у роботі соціальних мережах?

Експерт із питань кібернетичної безпеки Брайан Кребс заявив, що винною у масовому збої в роботі є сама компанія. Особиста інформація користувачів соцмереж є нібито неушкодженою, та витоку даних не було. Проте збою у роботі соцмереж передував випуск скандального інтерв’ю із Френсіс Хауген для каналу СВS. Викривачка Facebook розсекретила ряд внутрішніх розслідувань Facebook, які показують, що компанії було відомо про те, що її продукція завдає масової шкоди. Зокрема мова про психологічну шкоду від Instagram та шкоду, якої завдають певні алгоритми роботи Facebook. Збої у роботі соцмереж виникли одразу після виходу інтерв’ю, що є причиною задуматися — а чи можливий зв’язок між цими двома подіями?

Експерти вважають, що значну роль у належній роботі програмного забезпечення відіграє саме людський фактор. Адже часто невелика похибка в написанні коду призводить до обвалу всієї системи. 

"Ми, як представники індустрії програмного забезпечення можемо сказати, що насправді розробка є лише половиною справи, а інша половина — це тестування. Оскільки Facebook є великою платформою, то будь-який збій у роботі набуває світового масштабу", — резюмували експерти.

Чи можуть компанії попередити збої в роботі програмного забезпечення

"Щоби дотримуватися стандартів якості, компанії мають постійно моніторити і контролювати якість та стан своєї розробки. Наперед написаних правил чи стандартів, які могли би убезпечити від можливих збоїв, на жаль, не існує. Тому основною є адаптація — похибку знаходять, аналізують, зафіксовують та коригують процеси, які налаштовані в компанії. Такий підхід мав би убезпечити компанії від схожих помилок у майбутньому", — переконані Тарас та Іван Панченко.

Від шестигодинного збою в роботі особливо постраждали підприємці, майданчики для продажу яких розташовані саме в соцмережах. Остаточну суму збитків, якої загалом зазнала світова економіка через обвал у роботі Facebook та дочірніх сервісів, усе ще підраховують.

Фото pixabay.com