Колектори "в законі": як захиститися?

Колектори "в законі": як захиститися?

Дзвонять колектори, а ви не знаєте, що робити? Що їм дозволяє закон, які є способи протидії їх неправомірним вчинкам. В ефірі Українського радіо пояснюють спеціаліст з безпеки Олександр Ткачук та "білий" колектор, який побажав залишитися неназваним.

0:00 0:00
10
1x
Програма:

Як стають колекторами: в чому різниця між "білими" та "чорними" компаніями

Олексій, "білий" колектор

Якщо не помиляюсь, до липня 2021 року в Україні офіційно не було колекторів, коли Верховною Радою 9-го скликання був прийнятий Закон про колекторів. І зараз в Україні близько 200 колекторських компаній. Найбільша різниця у роботі спеціалістів з повернення боргу: "чорний" колектор спілкується з боржниками на пізніх етапах заборгованості. Це – погрози, можуть бути виїзди до квартири, додому; це можуть бути погрози близьким, рідним, сусідам, знайомим, дзвінки на роботу. Тобто – дзвінки о 4-й ранку, це – норма. "Білий"  колектор працює з боржниками, які ще на ранніх етапах прострочки. Тобто людина узяла кредит на 5000 грн, прострочила сплату на 2-3 місяці, з якихось причин не сплатила і їй нарахували пеню у розмірі, наприклад, 1000 грн. Основна ціль "білого"  колектора, щоб закрили цю заборгованість. Це можуть бути і дзвінки рідним, але це – офіційно, без погроз, матюків і т.д. Це може бути одна й таж сама колекторська компанія. В "чорні" колектори набирались люди, які вже довго працювали в компанії, люди з "підкованим" емоційним станом.

Коли ти влаштовуєшся в колекторську організацію, то бачиш, що там основна проблема – "текучка" кадрів. Багато не витримують. 50-60% людей, що приходять працювати, працюють 2-3 місяці. Це дуже складно емоційно – ти телефонуєш бабці, яка не брала гроші, а взяв її внук чи син-пияка, вона починає плакати, жалітись… І люди не можуть довго так працювати. Є певні тарифи на колекторські послуги. Найдешевше, це – зателефонувати вдень, потім вночі, і потім вже самі виїзди. Але, має бути певне підтвердження самого боргу. Це стосується саме боржників, не поручителів чи рідних.

Якщо телефонують колектори, а людина не знає ні про кредит, ні про поручительство?

Олександр Ткачук, спеціаліст з безпеки

Найдієвиший метод, це – віддати за ту людину кошти. Але не завжди хочеться віддавати кошти за ту людину, про яку Ви навіть не знаєте. Тому, все що можна зробити у даному випадку, це спочатку дізнатись хто отримав кредит, через ту фінансову установу, де ця людина брала кредит, можна дізнатись ту установу, яка є колектором, яка вимагає кошти. Як правило, це – нерезиденти України. Більшість колекторських фірм в Україні працювали неофіційно. Нерезидентами вони були тому, що люди телефонували фактично з України, але фірми-колектори були зареєстровані в Польщі, Білорусі, в країнах близьких до нас. Це набагато ускладнювало правоохоронним органам здійснювати їх пошук. Зазвичай правоохоронні органи не йдуть у зв’язці з колекторами. Звичайно, окремі правоохоронці могли бути пов’язані з колекторами. Людський фактор не виключаємо, але, це – не є системним. Відповідно, якщо правоохоронні органи борються з компанією, яка не є резидентом України, це набагато складніше. До чого я веду – коли людина дізнається, що вона є поручителем, або коли до неї телефонують колектори і погрожують, вона пише заяву в поліцію, поліція знаходить цю колекторську організацію, яка, наприклад, зареєстрована в Польщі.

Олексій, "білий" колектор

Найдієвіший спосіб – змінити номер телефону. Або відповідати, що Ви цю людину-боржника не знаєте. На кожен номер заводиться картка, бо можуть телефонувати до 10-ти працівників, де кожен залишає свій коментар. Якщо відповіді будуть однотипні, і Ви не можете додати чогось цікавого, ця картка може бути закрита, так як Ви відношення не маєте. До допомоги соцмереж, зазвичай, не підключаються, в основному це – телефонні розмови.

Як правильно скласти заяву в правоохоронні органи

Олександр Ткачук, спеціаліст з безпеки

Щоб писати заяву, потрібно зафіксувати сам факт вимагання. Сам факт діяльності, яка є протизаконною. Якщо дзвінок йде о четвертій ранку, то це може бути поздоровлення з днем народження чи хтось помилився номером, але, якщо ми зафіксуємо сам факт погроз або перевищення тих повноважень, яка може мати колекторська установа, то тільки тоді вже є підстави здійснювати пошук такої організації чи установи. Колектори не телефонують раз. Якщо почалися дзвінки, то можна взяти сучасний телефон у родичів, сусідів і увімкнути запис, або увімкнути запис на іншому телефоні чи диктофоні.

Що робити тим, хто дійсно поставив підпис як поручитель?

Олександр Ткачук, спеціаліст з безпеки

З юридичної точки зору, поручительством рахується, коли людина була присутня в банку і поставила свій підпис, а не щось підтвердила телефоном. Тому що ідентифікувати особу за телефонною розмовою фактично не можливо. Тому телефонний дзвінок-підтвердження чи Ви знаєте таку-то людину і погоджуєтесь бути поручителем, можна сказати, це – напівлегально.  Це не забороняється законом, але не несе юридичної відповідальності. Сама суть поручительства –  коли людина не має "заставного" майна, але хоче отримати бажає отримати якісь кошти, відповідно банк розуміє, що він не може нічого закласти, але має друзів, які мають офіційну зарплату чи майно і зможе відповідати перед банком. Є реальні поручителі, які втратили своє майно, квартири, тому що вони колись десь підписалися, як поручителі.

Поки в базі знаходиться номер, і там немає фінальної крапки, вони будуть телефонувати. Допоки не буде фінальної крапки – "повернув", "не повернув", "передали в суд", "перепродали борг". Терміни не обмежені.

Що робити особам, які дійсно брали кредит

Олександр Ткачук, спеціаліст з безпеки

Якщо брати практику "білих" банків, а не практику швидкозаймів, то такі банки зацікавлені в тому, щоби споживач віддавав кошти, невеликими сумами, але віддавав, тому вони і стараються реструктуризувати, створювати умови, коли людина може віддавати кошти.

Чому у нас з’явилась проблема з неповерненням кредитів, це – швидкозайм – коли людина онлайн може отримати невелику суму, але, під великі відсотки. Це величезна біда. Неблагополучні люди отримують ці кредити, а колектори пробують "вибивати"  ці кошти з їх родичів. 

Швидкозайми інакше як кабалою не можна назвати. Людина бере 5 тисяч, а має повернути 30. Вони якраз на цьому і живуть – на великій кількості прострочок, на великій кількості неповернень. Це – поламані долі – коли родичі мають віддавати кошти за тих, які набиралися цих сум і не бажають повертати. Є банки, які готові надати кредит на погашення тіла кредиту за менші відсотків. Більшість національних банків можуть надати таку послугу, якщо у людини або є якесь майно, або є якась офіційна робота. 

Олексій, “білий” колектор

У нас більшість заборгованостей – це дуже малі кредити: 5 тис, 1000, 2000. І потім вони виростають у скажені суми. Я би рекомендував у таких ситуаціях – йти на контакт із  тою колекторською компанією,  тому що, якщо було 5 тисяч, а стало 30, дуже  легко домовитися про реструктуризацію. Дуже легко можна домовитися про те, щоб закрити лише тіло. Головне – це виписка з банку  чи з тої організації про закриття. Якщо ви будете йти на контакт, реально, що поступляться. У такій ситуації треба звертатися до рідних, щоб закрити кредит. Потім вже спокійно повертати знайомим та близьким.      

Що каже Закон про роботу колекторів

Олександр Ткачук, спеціаліст з безпеки

Так, офіційно є банки, які перепродають богові зобов’язання колекторським установам. Це можливо відслідкувати. Раніше в нас це була напівсіра зона, тому правоохоронні органи не могли з нею боротись. 

"Білі" колектори не мають дзвонити після робочого часу, не можуть телефонувати з 10-ї вечора до 6-ї ранку. Також вони не можуть телефонувати близьким родичам, які не є сторонами договору або не є поручителем. Не можна телефонувати до селищних голів, до керівників організацій, в яких людина працює. Також, колекторські компанії мають бути офіційно зареєстрованими в НБУ, вони повинні мати офіційний договір з установою, де особа брала кредит. Зараз банки мають вказувати в договорі чи є колекторські організації, які з ними співпрацюють і чи може цей договір бути перепроданим в колекторську організацію. 

Колектори не мають права грубити, вживати нецензурну лексику, погрожувати, передавати недостовірну інформацію – неіснуючу кримінальну відповідальність чи неіснуючі штрафи за невиплату боргу.  

 Насправді, ми маємо 200 офіційних колекторських установ. А поруч з ними будуть йти ще 1000 установ, які займаються тим, чим і займались раніше. В нас є багато відкритих баз даних. А також – бази даних, які час від часу "виливаються" в мережу. Можна прийти на базар, наприклад на Петрівку, і там взяти базу жителів України з паспортними даними, місцем народження і місцем реєстрації.

Я не знаю ні одного кримінального провадження, де було би  предметом саме передання інформації про особу банківською чи фінансовою установою, це фактично не можна довести. Тому що перевірка інформації про поручителя лягає на банківського працівника. Грубо кажучи, на його совість, належним чином він перевірив чи неналежним. 

* деякі імена були змінені на прохання учасників ефіру

Фото: з відкритих джерел