Відокремлення Нацгвардії та прикордонної служби від МВС: чи піде на такий крок новий міністр?

Відокремлення Нацгвардії та прикордонної служби від МВС: чи піде на такий крок новий міністр?

16-го липня Верховна Рада проголосувала за призначення депутата Дениса Монастирського міністром внутрішніх справ. Про можливе відокремлення Нацгвардії і прикордонної служби від МВС та найближчі плани нового міністра, в ефірі Українського радіо говорить директор Центру досліджень правоохоронної діяльності, аналітик Української Гельсінської спілки з прав людини Олег Мартиненко.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:
    • Євген Пастухов

Яке першочергове завдання у нового міністра Дениса Монастирського?

Важко сказати. Думаю, міністр сам визначить свої пріоритети. Питання ж розподілу підлеглих або самостійних підрозділів озвучувалося ще у 2014-му році, коли ми, як правозахисники, готували концепт реформи органів внутрішніх справ. І це було цілком зрозуміло, оскільки військові мають служити у війську, а поліцейські — працювати в поліції. Але Арсен Аваков на цю пропозицію не пристав, мовляв, зараз — війна і потрібно лише посилювати наявні елементи у МВС. Зараз, якщо це буде доречно, то Нацгвардія має відійти до Збройних Сил України, що є цілком нормально. 

Якій структурі МВС реформа даватиметься найважче?

Це — кадровий менеджмент, звичайно. Він завжди складний, оскільки важко звільнити людей через нестачу коштів. Також — запровадження нового цифрового документообігу, оскільки він вщент викорінює корупцію, адже в електронній системі не можна виправити документ, не залишивши слідів; не можна загубити його і так далі. На таку пропозицію, до речі, Аваков також не пристав, хоча в 2015-му році Консультативна місія Європейського Союзу пропонувала встановити електронну систему документообігу безкоштовно для усього міністерства та обласних центрів. Але тоді це було для Авакова також не на часі. 

Чи відбулися зміни в роботі Нацполіції за останні роки?

Маю сказати, що жодних змін у роботі міністерства та поліції "грузинський реформатор" не вніс. Змінили лише патрульну службу, оскільки це був суто грузинський проєкт. Далі вони не пішли, оскільки за душею нічого не мали, тому й не розробляли жодних реформ. Із самого початку ми, як правозахисники, розробили концепцію реформування і Аваков його затвердив за допомогою Яценюка. Потім прийшли грузинські реформаторки і чесно поділили сферу впливу. Згуладзе сказала, щоб не лізли до її патрульної поліції і вона не лізтиме до реформ. Тоді Аваков пожав плечима і пішов займатися проблемами АТО. 

Скільки часу знадобиться, аби вважати, що реформа відбулася?

Якщо її почати, то на реалізацію перших кроків реформи, чисто технічних, які не потребують капітального вкладення інтелекту та будь-яких мозкових продуктів, може піти рік-два. А на реалізацію стратегічних реформ може піти і 4-5 років, щонайменше.

Чи варто сподіватися на якісні зміни в структурі МВС з новим очільником?

Якщо новий міністр пристане на завжди відкриті двері до Консультативної місії Європейського Союзу, у мандаті якої прописано реформування сектору безпеки, а це, звісно, і МВС, а не лише ЗСУ або СБУ, то, можна сказати, що надія є. Якщо Монастирський здмухне пил зі стратегії реформування, яка заново складалася фахівцями МВС (це був досить деталізований робочий план), то теж може бути. 

Що потрібно зробити Монастирському, щоб привнести зміни, на які чекає громадськість?

Спочатку визначити стратегічну мету для кожного підрозділу. Потім розписати задачі, які приводять до виконання цієї мети. Далі озвучити вимоги до персоналу і правила, за якими готуватиметься і працюватиме цей персонал. І тоді, якщо це будуть оновлені правила і нормативна база, то навіть старий персонал буде змушений або піти (оскільки він не вкладатиметься у рамки нового стилю), або переформатуватися і працювати за законом, як і годиться.

Фото: Олег Мартиненко, "Українська Гельсінська спілка з прав людини"