Гарантійне обслуговування: як споживачу правильно діяти, щоб захистити свої права? Пояснює адвокат

Гарантійне обслуговування: як споживачу правильно діяти, щоб захистити свої права? Пояснює адвокат

В Україні набули чинності зміни до закону про захист прав споживачів щодо гарантійних зобов’язань в електронному вигляді. Тепер українці зможуть отримати паспорт товару і гарантійне зобов’язання виробника в електронному вигляді, зокрема й на товари, придбані в інтернеті. Чи реально буде скористатися такою гарантією, чи ця норма залишиться лише на папері, а також як легко пересічний споживач може замінити чи відремонтувати придбаний товар за гарантією Українському радіо розповіли адвокат, кандидат юридичних наук Василь Мірошниченко, виконавчий директор Союзу споживачів України Максим Несміянов та заступниця голови правління ГО "Всеукраїнська асоціація з питань захисту прав споживачів "Споживча довіра" Олена Захарова.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:
    • Володимир Лукін

Чи працюватимуть  гарантії на товар в електронному вигляді?

"Зараз для багатьох буде простіше: не треба буде йти в магазин і отримувати там гарантійний талон. Проте, до речі, й сьогодні закон про захист прав споживачів не передбачає необхідності наявності у покупця гарантійного талону. Тобто зміни не такі суттєві, як нам здається, хоча мати такий талон зручніше, бо це унеможливлює спори з приводу дат, строків", – розповів Василь Мірошниченко.

Його колега, Максим Несміянов, в свою чергу зауважив, що покупці часто гублять паперові документи на товар – гарантійний талон, чек. В електронному вигляді ж буде більше шансів їх зберегти. 

Проте Олена Захарова із "Всеукраїнської асоціації з питань захисту прав споживачів "Споживча довіра" має щодо цього протилежну думку: "Мова йде про те, що продавець не буде видавати паперовий носій. Це виписано у законі, який підписав Президент. Там і вказано, що продавець може надавати споживачу доступ до експлуатаційних документів на технічні та побутові товари в електронному вигляді на офіційному вебсайті виробника. Тут виникає питання, куди і що подивитися, адже для цього потрібен час". 

"Також, якщо задуматися над тим, що товари купують не тільки молоді особи, а ще й люди похилого віку, то не всі мають доступ до інтернету. У такому випадку незрозумілим буде питання, як отримати ті чи інші документи, тобто технічні характеристики. Однак в законі написано, що на вимогу покупця продавець повинен надати експлуатаційні документи на технічні та побутові товари ― паспорт та будь-який інший документ у паперовому вигляді", – розповіла Олена Захарова. 

Також експертка звернула увагу, що в новому законі вказано, що за бажанням споживача реєстрація технічно складних побутових товарів провадиться і оформляються гарантійні зобов’язання на веб-сайті виробника: "Я розумію так, що покупець має знати якийсь код чи вказати своє прізвище, щоб роздрукувати свій гарантійний талон. Все це дуже складно". 

Окремо, як зауважив Максим Несміянов, всі ці поправки будуть працювати лише для офіційного бізнесу: "Instagram, OLX та інші подібні майданчики на це закон не звертатимуть уваги, тому що там реалізується контрабанда, підроблений товар, а продавці працюють в зовсім іншому полі".

Адвокат Мірошниченко порадив у випадку купівлі товарів на таких майданчиках перевіряти, чи працює продавець легально, наприклад, як фізична особа-підприємець та є у відповідних реєстрах. 

"Також має насторожувати, якщо марка виникла нещодавно, тому що вам можуть прислати товар не той якості", – зазначив юрист.

Окремою проблемою, з якою може зіткнутися споживач, є, за словами Несміянова, засилля підробних сайтів, які реалізують продукцію: "Ми, наприклад, знаємо, що є Foxtrot, Епіцентр, які мають свої сайти. Шахраї роблять копію таких сайтів один в один й покупець, бачачи рекламу про 70 % знижки на якийсь продукт, заходить туди. Оскільки магазин відомий, людина оплачує товар й потім не отримує ані товару, ані грошей назад". 

Куди звертатися у випадку необхідності скористатися гарантією?

Василь Мірошниченко пояснив, що у випадку необхідності скористатися гарантією на товар слід в першу чергу звертатися до продавця, який його неякісний продав: "Можна також звертатися й до держави, якщо ваші звернення ігнорують. Йдеться про управління з прав споживачів. Також допомагають й громадські організації, які займаються цими ж функціями".

"Закон вимагає, щоб споживачу в 14-денний строк замінили неякісний товар. Якщо потрібна експертиза чи тривалий ремонт, то на цей час для технічно складних побутових товарів продавець зобов’язаний надати вам аналогічний товар. Якщо ж такої можливості у продавця немає, то він має платити 1 % від вартості товару за кожен день затримки ремонту понад 14 днів або за кожен день ненадання заміни", – наголосив адвокат.

Разом з тим, він зауважив, що закон не зможе захистити покупця, якщо той натрапив на фірму-одноденку, яка продала товар і зникла: "Тоді можна звертатися до виробника товару, але це вже складніше, особливо, якщо він перебуває за кордоном. Тому слід звертати увагу на бренд та те, чи має він сервісні центри в Україні".

Фото: pixabay