Політична шахівниця кінця червня: з чим влада й опозиція йдуть до 30-річчя незалежності?

Політична шахівниця кінця червня: з чим влада й опозиція йдуть до 30-річчя незалежності?

Ситуація останніх двох місяців свідчить про те, що відчутний відрив "Слуги народу" від рейтингів інших політичних партій в Україні поступово почав згасати. Все частіше соціологи називають різницю у рейтингах в межах статистичної похибки. "Слуга народу", "Європейська солідарність" та "ОПЗЖ" тримаються в трійці лідерів. Про що свідчать дані рейтингів в ефірі Українського радіо розповідає політичний аналітик Дмитро Литвин.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:

Про перспективу політичних партій, які знаходяться у трійці лідерів

Треба розуміти, що нині немає передвиборчої кампанії, тому немає такого спалаху емоцій, який завжди дає переваги тій чи іншій політичній силі. Зараз ми дивимось на "Слугу народу" і майже не бачимо, щоб партія перетиналася з президентом. А у президента рейтинг такий, що в принципі вистачає для впевненої перемоги "Слуги народу", якщо вдасться об’єднати їхні рейтинги. Партія окремо від президента дещо просідає. Проте важко говорити про подібне, коли немає кампанії. Якщо ми подивимося на опонентів влади, то побачимо, що кожна з цих сил намагається зберігати емоції тих виборів 2019 року, вони постійно тримають мобілізаційний потенціал свого електорату, тому вони знаходяться на тому рівні, на якому були. Президент виглядає трохи інакше, ніж на виборах. Ніхто б тоді не сказав, що він почне санкції вводити.

Коли ми говоримо про рейтинги, то маємо робити таку помітку для себе, що коли почнеться кампанія, тоді все це зміниться. Тому я б не став робити великі висновки зараз. 

Читати далі: Обіцянки від президента: що виконав Зеленський за 2 роки? Оцінюють експерти

Про хорошу динаміку партій "Сила і честь", "Українська стратегія Гройсмана", "Наші"

Я не бачу в них великої перспективи, бо це ті самі сили, які були вже у 2019 році. Особисто Смєшко тоді мав можливість набрати більше 5%, але ми побачили на реальних виборах, що він не зміг конвертувати свої 5-6% у 5-6% своєї партії. Адже саме для партії не була побудована політична кампанія, бо не змогли, не встигли, не вдалося. Тому саме про цього гравця я б нічого особливо перспективного не говорив. Окрім того, що йому дуже допомагає медіагрупа Ріната Ахметова, яка кожного дня транслює відео з ним, тому впізнаваність особисто Смішка залишається.

Проблема ситуації Гройсмана полягає у тому, що в 2019 році він підтримав Петра Порошенка. Він міг би зробити самостійний певний вибір, щоб бути незалежним політичним діячем, але він все одно був у тій парадигмі, в якій ішов Порошенко, тому його намагання грати самостійну роль викликають питання: "А навіщо, якщо вже є Порошенко? Що такого особливого може дати Гройсман?". На ці питання відповіді насправді немає. 

А що стосується пана Мураєва і його партії, то це риторика Медведчука. Але Медведчук зник з радарів, сидить собі десь з електронним браслетом вдома, а от Мураєв це все використовує. Тому до нього перетікають рейтинги Медведчука, можна сказати, що це навіть добре, бо це так трохи розмиває проросійський спектр. А для національної державності  ― це корисно.

Про "Свободу", яка може "поласувати" незначним відсотком електорату партії "Голос", що розкололася

Це найскладніше питання, бо на цьому фланзі нашої політики є Петро Олексійович Порошенко. Він найбільш потужний там і я не думаю, що вдасться комусь забрати з того, що він сам забере. Коли відбувається значна політична подія, то одразу серед громадських діячів і всієї публіки, яка слідкує за політикою, виникає питання, чи не зроблять свій самостійний проект ті, хто залишає якісь посади чи партії. Ця думка постійно присутня. Це свідчить про те, що в суспільстві є запит на появу нових лідерів в цій групі. Є потужний запит на нових гравців, але таких поки немає. І ми зараз з вами обговорюємо ситуацію без таких гравців. Але уявіть, що з’явиться хтось такий, про кого ми ще не говоримо, і це може все радикально змінити, тому ця ситуація в такому потенціалі вибуху, який може відбутися або ні. Без кампанії тут нічого не скажеш. 

Про стабільність партії "Батьківщина"

У цьому їх проблема, бо це не зовсім і партія, а просто така структура при Юлії Володимирівні. Вона не зможе вже вийти за межі цієї структури. У неї є стабільний відсоток, який готовий її підтримати, може він ще збільшиться, але не до того рівня, щоб вона стала частиною влади. 

Загалом у нас є велика частина політичних лідерів, які претендують на владу, але вони в політиці з 90-х років. Якщо у цьому чи наступному році не буде позачергових виборів, то через 2 роки їм буде важко прийти до влади. Бо є об’єктивний процес, який полягає у тому, що українці дорослішають, а в політику будуть заходити люди, які ще не мали можливості голосувати на минулих виборах, або не цікавилися політикою. Молодий лекторат буде заходити, а старий ―  відходити. Ця ситуація змінюватиме запит, тим, хто в політиці з 90-х років буде тяжко. Тому вони хотітимуть саме дострокових виборів. 

Яка перспектива діяльності нинішнього Кабміну

До осені навряд комусь спаде думка щось змінювати, бо нам просто немає сенсу заходити в цей процес саме зараз. Лишається два тижні і парламент піде на канікули. Нерозумно напередодні канікул, Дня Незалежності змінювати уряд. 

Я б не оцінював діяльність уряду на відмінно, до нього є багато об’єктивних питань і претензій. Я б сказав, що система нашої виконавчої влади влаштована деструктивно. Є президент і його Офіс, який має вплив на внутрішню політику, і є уряд, який має здійснювати всю повноту дій виконавчої влади, а після децентралізації є велика і потужна система місцевих органів влади, які у багатьох питаннях підміняють уряд фактично, бо мають ресурси і повноваження, але в цій системі потрібен баланс, щоб знайти саме роль уряду. Адже вона вже не може бути такою, якою була 10 років тому. 

На минулому тижні з'явилися чутки, які, на мою думку, більш схожі на вкид, що є думки про звільнення Авакова. Та це призводить до того, що всі починають це спростовувати, ніхто не хоче його звільняти, нема таких ідей. Можливо, він і сам у цьому зацікавлений, щоб отримати таке підтвердження, що найближчі 3-4 місяці до нього жодних претензій не буде. 

Чи розглянуть у парламенті закон про олігархів до кінця поточної сесії

Так, перше читання точно відбудеться. Але це той етап, коли ще не займаються змістом законопроекту, а просто беруть його в роботу. Проблема в іншому ― закон про деолігархізацію незручно валити всім опонентам, які там зібралися. Тому, щоб не валити цей законопроект, вони будуть створювати проблеми з іншими законопроектами, зокрема ті, які потрібні для співпраці з МВФ. Це такий дуже потужний непублічний процес, який відбувається зараз десь у кулуарах. Тому у ці два тижні ми побачимо не стільки боротьбу за цей законопроект деолігархізації, а більше навколо тих законопроектів, які є дуже важливими для держави, але, які можна затримати через поправки і різні процедури. 

Читати далі: Великий бізнес проник у велику політику: як боротися з корупцією та олігархами? Пояснює експерт

Чи отримає Україна гроші від МВФ

Думаю, восени буде транш. Саме тоді це буде потрібно. А нині є розуміння, які для цього необхідно ухвалювати законопроекти. Та це відбудеться, якщо різні олігархічні структури та персонажі не будуть заважати, бо можуть виникнути проблеми через це. 

Фото: Верховна Рада України