Мобільний додаток

Що вимагає від України МВФ та чому НБУ залишив облікову ставку? Пояснює економіст

18.06.2021 р., 12:18

Міжнародний Валютний Фонд висунув до України низку вимог, які стосуються НАЗК, НАБУ та Вищої Ради Правосуддя. Тим часом, Нацбанк згортає кризові заходи підтримки банку, залишаючи облікову ставку на рівні 7,5 відсотків. Кандидат економічних наук, керуючий партнер ТОВ "Фінансова студія" Євген Невмержицький в ефірі Українського радіо пояснив, як це все вплине на життя бізнесу та громадян.

Про те, чому НБУ згортає антикризову підтримку банків, але лишив облікову ставку на рівні 7,5 відсотки

Протягом карантинних заходів, які певним чином обмежували бізнес в Україні, відбувалася підтримка банків. Зараз ця програма підтримки згортається і банки можуть самостійно виконувати свої задачі і функції, обслуговувати клієнтів.   

Облікова ставка - це найбільш важливе питання, яке так би мовити "харчує" корупційну систему і не дає можливості розвиватися українській економіці. Відсоток 7,5% у декілька разів більший, ніж в цивілізованих країнах світу. Національний Банк це пояснює, як нібито боротьбою з інфляційними процесами, але, у нас інфляція набагато вища, ніж в європейських країнах. Облікова ставка має бути набагато менша. Її поступово треба знизити, як це має місце в Європі, США, Китаї. Чому вона такого рівня? У нас поєднане питання - це відсотки по облігаціям внутрішньої державної позики, вони теж великі, понад 10%. Так дорого неможливо ефективно фінансувати дефіцит державного бюджету. 60% економіки знаходиться в тіні, тому що неефективна податкова політика, не робляться реформи, несприятливий інвестиційний клімат. Теж саме збільшення мінімальної заробітної плати виглядає для суспільства начебто покращенням, але це – збільшення податків.

Чому НБУ наголошує на тому, що облікова ставка - основний інструмент для регуляції інфляції

За класикою – якщо гроші дешевші, то інфляція більша. Це так працює, і лише таке пояснення у Національного Банку.    Але у нас дуже зависокі відсотки. Якщо кредити є дешевими, доступ до кредитних коштів високий, то збільшується купівельна спроможність, збільшується можливість насичувати ринок товарами і послугами. Відповідно – збільшуються податки. Нація збагачується, економіка зростає.  У нас ці ставки вище ніж в Європі, і, відповідно, немає можливості розвиватися бізнесу. Також, необхідно враховувати нашу неефективну податкову політику. І шлях вирішення цього питання – вирішити питання з кредитними ставками. Знизити облікову ставку, збільшити доступ до кредитів. Також необхідно вирішити питання з несплаченими, валютними кредитами – це має бути вирішено на державному рівні – частково вони мають бути списаними. Необхідно вирішити ситуацію з облігаціями державної позики. Необхідно вирішити ситуацію по тарифам – держава фактично підтримує монополістів.

Три умови МВФ. Наскільки реально Україні виконати?

Співпраця з МВФ Україну цікавить в стратегічному аспекті – для того щоб не просто отримати 3 мільярди доларів, які планується надати наступним траншем, а для покращення рівня довіри до України, як країни, з якою можна мати справи. Вважаю, що Україна може збільшити свій потенціал, якщо змінить свою внутрішню політику і почне виконувати ті реформи про які йде мова, які, до речі, і вимагає МВФ. І коштів від таких заходів буде набагато більше. Тобто, тут не питання не в тому, що ми виконаємо ті умови і нам нададуть той транш і все буде добре в економіці держави. Тут питання зовсім іншого характеру. Якість "точкові" рішення Україна виконує, але МВФ має певну стратегічну співпрацю, але Україна не виконує системні дії, не виконує системні реформи, які могли б змінити корупційну модель, провести справжні реформи, які будуть сприяти покращенню економіки країни.

Найважче - порвести судову реформу. Рівень довіри до судів в Україні занизький. Вони просто не виконують функції судочинства в усіх аспектах. Тому що – корупція. Корупція – загальна проблема, що не вирішується. І системно змінити цю ситуацію Україна може, але, точкового рішення недостатньо. Ті заходи, які вже проведено не достатні, як то створення антикорупційного суду, який досі не показує ефективної роботи – відомі, гучні корупційні справи не розслідуються. Тому МВФ всі ці питання відслідковує і бачить, що реально ситуація не змінюється і залишається такою, як і була. І антикорупційні органи працюють неефективно. 

Фото: УНІАН

Що вимагає від України МВФ та чому НБУ залишив облікову ставку? Пояснює економіст

Новини по темі