Як вибирати та повертати товари, куплені в інтернеті. Поради начальника відділу Держпродспоживслужби

Як вибирати та повертати товари, куплені в інтернеті. Поради начальника відділу Держпродспоживслужби

Наскільки законно відмовляють у праві повернути речі продавці одягу та взуття в інтернеті. Чи можна повернути те, що за законом повертати не можна? Де межа між вживаним товаром та новим? Як довести, що товар виявився неякісним, якщо зовні цього непомітно? Вважається, що Закон про захист прав споживачів досить ефективний, але часто ми не знаємо нюансів. Що залишається між рядків законодавства, в ефірі Українського радіо розповіла начальник відділу контролю у сфері торгівлі Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві Ірина Мазепа.

0:00 0:00
10
1x
Програма:

Наскільки закон ефективно захищає споживачів

Сам Закон вважаю ефективним, але є окремі ланки і спектри, які не досить захищають права споживача. Один з таких аспектів, це – Інтернет торгівля, яка за введення карантинних обмежень, 2020-2021 роки досить таки зросла. Це дуже добре, це економить час людині, це економить і гроші людини.  Але тут треба бути дуже уважними і обережними. 

На що треба звертати увагу перед замовленням в інтернеті? 

Треба читати інформацію  про продавця, яку вони надають. Дуже багато випадків, коли ми просто не можемо допомогти покупцям, через те, що ми не знаємо, хто саме продавець, де здійснюється діяльність – в наявності тільки Інтернет – договір, угода на придбання – через різні месенджери чи соцмережі, і людина не знає, хто є цим продавцем, чи є вона суб’єктом господарської діяльності і тим більше здійснює господарську діяльність. В такому випадку Закон не захищає людину. І єдиний метод в цій ситуації – співпраця з правоохоронними органами, для того щоб вони займалися розшуком цих суб’єктів господарювання чи хоча би де вони проводять роботу, щоб ми могли вийти на перевірку, здійснити захист, повернути гроші. 

Перш, ніж щось замовляти на сайті, прочитайте відгуки про цей сайт. Обов’язково має бути інформація хто цей продавець. Має бути оговорений порядок повернення грошей чи товарів, якщо товар з якихось причин не підійшов чи виявився неякісним. Порядок розірвання договору. Чи є можливість самовивозу. Чи видає цей магазин розрахунковий документ. Вся ця інформація має бути на сайті. Якщо якоїсь з цих інформацій немає, раджу добре подумати перш ніж такому продавцю переводити гроші.

Фото: pexels.com

 Як правильно повернути товар

Терміни. Дуже часто неправильно визначають сам термін у 14 діб. Часто, люди звертаються до суб’єктів господарювання, а їм відповідають: "Ваші 14 днів минули, і Ваш запит ми задовольняти не будемо".  Звертаю увагу, що 14 ДНІВ, це – той термін, коли людина може повернути товар до магазину, при умові, що вона ним не користувалася. Ще раз наголошую, цей товар приймається магазином при умові, що він не використовувався покупцем, має бути збережена упаковка, коробка, бірки, ярлики. При дотримані цієї умови, Вам пропонується обмін товару, а якщо немає того товару, що Вам не підійшов, то тоді Вам повертають гроші. 

Інше питання, це коли людина придбала товар і в процесі використання виявила якісь недоліки, тоді вже мова про 14 днів не йде, тут мова йде про гарантійний термін, який йде на товар. І цей термін суб’єкт господарювання має Вам довести і на відповідному товарі він має бути чітко зазначений – місяць, півроку, рік. Якщо говорити про онлайн торгівлю нормальним продавцем, то тут термін повернення вами товару не 14 днів, а 30 днів. 

Про розрахунковий документ. Також хочу звернути увагу, що для надбання права на повернення товару в 14 днів, вам мають видати розрахунковий документ, товарний чек. Касовий чек може не видаватися, залежно від суб’єкту господарювання. В чеку має бути зазначено, хто продавець, адреса, дата, повна вартість придбання. Будь-який покупець, у будь-якого продавця має право попросити документ, що підтверджує якість товару. Якщо це товар, що підлягає обов’язковій сертифікації, має бути сертифікат відповідності, сертифікат якості, декларація відповідності.  Може бути висновок санітарно-епідеміологічної експертизи.

Фото: pexels.com

 Про звернення до сервісного центру для повернення неякісного товару

Якщо ми придбаємо пральні машини, телевізор, телефони, все те, що вмикається в розетку, дійсно, у магазина є право пересвідчитися, що це виробничий дефект, а не механічне пошкодження.  Людина має право самостійно звернутися до сервісного центру, особливо, коли не впевнена в порядності продавця. А також людина має право бути присутня при діагностиці. Про це вона має подати заяву продавцю, і продавець має повідомити, де буде проводитися діагностика.

Трапляються випадки придбання товарів, які вимагають недопущення різких перепадів температур. Взимку придбали телевізор, кур'єр його доставив та просить не вмикати декілька годин, щоби не було різкого перепаду температур. Після включення виявляється, що він не працює, через несправність якоїсь плати. Тут людина має доводити свою невинуватість. Якщо вам доставив кур'єр, нехай він чекає того часу, коли можна вмикати. В таких випадках як, наприклад – телефон. Людина має ввімкнути його і перевірити працездатність, але – не здійснювати жодного дзвінку. Або, якщо це ноутбук – не авторизуватися на будь-якому сайті. Це слід враховувати при придбанні такого специфічного товару.

 Про суми повернень

Завжди треба бути уважним при оформлені товарного чека. Це може бути сумарна вартість – вартість телефону, додаткова гарантія, інші послуги. А може бути – вартість покупки і окремим чеком різні послуги магазину – встановлення програмного забезпечення та інші. Гроші повертаються людині повністю по розрахунковому документу. Хочу ще звернути увагу, що сума повернутих грошей може змінюватися – якщо товар подорожчав  з  моменту придбання, то повертають вартість на день повернення товару, тобто дорожче, а якщо товар подешевшав з моменту придбання, то гроші повертаються по товарному чеку. Тут Закон додатково працює на захист споживача.

Онлайн торгівля фізичними особами та продавцями з-за кордону

Онлайн-торгівля в Україні, це часто торгівля із-за кордону.  Ми, живучи в Україні, не можемо перевірити цього продавця. Якщо продавець в Україні, то має бути зазначена адреса господарювання. Дуже часто продавець в Інтернеті не є суб’єктом господарювання, а є просто фізичною особою. Тут починають діяти цивільно-правові відносини, де Закон про захист споживачів не діє. Цивільно-правові відносини розглядаються в судовому порядку. Якщо у людини немає грошей на адвоката, можна звертатися до обласних відділів захисту прав споживачів, де є юридичні відділи, де допоможуть оформити позовну заяву до суду.

Фото: pexels.com