Спецпроєкт "Знову вибори". Місцева влада під контролем громадськості

Спецпроєкт "Знову вибори". Місцева влада під контролем громадськості

До 2014 року місцева влада була під наглядом прокуратури, та після кардинальної реформи такий нагляд було скасовано. Тепер контролювати місцеву владу може лише громадськість. Втім, держава надала громадянам достатньо інструментів, щоб ефективно наглядати за місцевими чиновниками та депутатами, навіть, не виходячи з дому.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:

Інтернет став важливим джерелом інформації щодо дій влади. На сайтах місцевих рад можна знайти безліч цінних даних, які дають уявлення про діяльність чи бездіяльність органів місцевого самоврядування. Зокрема, закон України "Про доступ до публічної інформації" надає 5 робочих днів на оприлюднення документів, і за порушення передбачена відповідальність. Крім того, проєкти всіх рішень місцевої ради повинні оприлюднюватися не пізніше, ніж за 20 днів до сесії, на яких будуть розглянуті, відтак громадяни мають час, аби ознайомитись з ними й внести свої пропозиції.

Ефективність роботи органів місцевого самоврядування залежать від наявності дієвого громадського контролю 

Як свідчить досвід розвинутих країн світу, громадський контроль забезпечує реальну відповідальність органів місцевого самоврядування за покладені на них обов'язки. Громадський контроль є однією з найбільш важливих форм реалізації демократії, способом залучення населення до управління суспільними справами місцевого значення. Право на здійснення контролю за діяльністю органів державної влади, місцевого самоврядування та їх посадових осіб громадяни реалізують через різноманітні громадські об'єднання, політичні партії, професійні спілки, молодіжні та інші громадські організації, органи самоорганізації населення. 

Першою за часом упровадження в Україні формою громадського контролю є звернення громадян, за допомогою яких громадяни в режимі зворотного зв'язку повідомляють органи державної влади та місцевого самоврядування про виконання, невиконання або неналежне виконання останніми або підвідомчими їм органами чи установами соціальних функцій та вимагають вжиття відповідних заходів.

Як працює громадська рада?

Проте найбільш поширеною та розвиненою формою громадського контролю в Україні є громадські ради. Громадські ради є консультативно-дорадчими органами, які утворюються при виконавчих органах (наприклад, виконавчому комітеті ради громади) з метою консультацій влади з громадськістю з різних питань формування та реалізації політики. Основним завданням громадської ради є забезпечення врахування громадської думки у процесі підготовки та виконання рішень місцевих органів влади.

Громадська рада з метою виконання покладених на неї завдань має право отримувати від відповідного органу виконавчої влади інформацію, необхідну для своєї роботи; утворювати постійні та тимчасові робочі органи (комітети, комісії, експертні групи) відповідно до напрямів роботи ради; залучати до своєї роботи представників органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, вітчизняних і міжнародних експертних та наукових організацій (за згодою їх керівників), а також окремих фахівців; проводити асамблеї, конференції, збори. До складу громадської ради включаються представники громадських організацій, професійних спілок та інших об‘єднань громадян, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації.

Зрештою, ще однією ефективною формою громадського контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування є громадські експертизи нормативно-правових актів, ухвалених органами самоврядування. Це інструмент громадянського суспільства, який передбачає проведення інститутами громадянського суспільства оцінки діяльності органів виконавчої влади та ефективності прийняття і виконання такими органами рішень.

Фото: з відкритих джерел