Спецпроєкт "Знову вибори". Результати роботи нової місцевої влади: вже завтра чи через рік?

Спецпроєкт "Знову вибори". Результати роботи нової місцевої влади: вже завтра чи через рік?

Важливі рішення новообраний голова може ухвалювати одразу після набуття повноважень, проте перші системні зміни можливі протягом року. Чому так, пояснює спецпроєкт Українського радіо "Знову вибори".

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:

Згідно з календарним планом організації та проведення місцевих виборів, укладеним Центральною виборчою комісією, час для встановлення результатів виборів депутатів до місцевих рад усіх рівнів, а також результати виборів голів громад був відведений у проміжку між 3 та 6 листопада. Виняток становлять лише великі громади з кількістю виборців понад 75 тисяч, в яких не було визначено міського голову в першому турі й має бути призначено другий тур. В кожному разі після офіційного визначення результатів виборів новообрані органи місцевого самоврядування можуть вступати у свої повноваження.

Насамперед слід зазначити, що повноваження новообраного сільського, селищного, міського голови починаються не з моменту оголошення результатів виборів Центральною виборчою комісією, а з моменту складення ним присяги відповідно до Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування". Це складання присяги чимось нагадує процедуру інавгурації президента, але, ясна річ, є простішою процедурою. Складення присяги новообраним головою відбувається на пленарному засіданні відповідної сільської, селищної або міської ради, на якому відповідною територіальною виборчою комісією оголошуються рішення щодо його обрання та реєстрації.

Аналогічно набувають повноваження й депутати місцевих рад. Вони починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради після моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією. Депутати так само складають присягу.

Коли ж чекати на перші результати їхньої роботи?

Після першого засідання сільської, селищної або міської ради голова громади та депутати є повною мірою відповідальні за стан справ у громаді. Депутати можуть розпочинати прийом громадян та виконання їхніх доручень; робити депутатські запити або звернення. Згідно з законом, прийом громадян має відбуватись не рідше одного разу на місяць. Під час прийому депутат може приймати заяви чи скарги членів територіальної громади, вживати заходів щодо забезпечення їх оперативного вирішення.

Тим часом сільський, селищний або міський голова розпочинає формування виконавчих органів відповідної ради та готує бюджет.

Слід розуміти, що діяльність голови громади великою мірою залежить від ухваленого бюджету. При цьому останні два календарні місяці року після виборів громада продовжуватиме жити згідно з бюджетом, ухваленим попереднім скликанням ради та попереднім головою. Саме в цей час відбувається формування бюджету на наступний рік, який вже укладається згідно з баченням новообраних органів місцевого самоврядування.

Виходячи з цього, на певні попередні результати роботи новообраного голови та депутатів можна очікувати вже в перші дні й тижні після набуття ними повноважень. Як і депутати, голова уже в перші дні або тижні може приймати важливі для громади рішення. Разом із тим, істотні зміни в житті громаді можна очікувати лише наступного календарного року, коли реалізовуватиметься новий ухвалений бюджет. Не випадково й звітування міського, сільського або селищного голови проходить один раз на рік, адже це термін, за який можна встигнути реалізувати певну частину виборчої програми. Отже, один раз на рік голова виступає перед радою відповідного рівня й дає звіт щодо виконаної роботи.

Депутати своєю чергою зобов’язані не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку. Також депутати звітують про свою роботу та її результати.

Фото: з відкритих джерел