Штрафи за відсутність маски: що варто про них знати

Штрафи за відсутність маски: що варто про них знати

З 21 листопада в Україні почали штрафувати за відсутність маски у громадських місцях. Громадянам-порушникам доведеться сплачувати від 170 до 255 гривень. Адвокат, радник адвокатського об’єднання "Кролевський і партнери" Дмитро Остапенко в ефірі Українського радіо розповів, що таке публічне місце, чи можна бути на зупинці громадського транспорту без маски та за яких умов можна не платити штраф.

Що входить до визначення "громадське місце" 

З урахуванням тих змін, які були нещодавно внесені до Кодексу про адміністративні правопорушення, законодавець вирішив не визначати поняття "громадське місце", а визначив поняття "громадський будинок" та "громадська споруда". Будинок ─ це споруда, яка обмежена чотирма стінами, підлогою, стелею тощо. Споруда ─ це вже щось таке простіше, типу зупинки або кіоску. Термін "громадський" визначає ці місця як такі, що відвідуються декількома громадянами (їх необмеженою кількістю) й фактично є відкритими впродовж певного часу для будь-якого бажаючого. Тобто це все те, що не відбувається у вас вдома. Це відбувається у магазині, спортивному залі, кіоску, тобто у місцях, де знаходяться декілька громадян поруч з вами. Таким місцем може бути і під'їзд вашого будинку, і ліфт. Громадський транспорт також включений законодавством в перелік цих місць. Тому на зупинці громадського транспорту не можна бути без маски. А також, коли ви захожите у кафе, ви також маєте бути у масці. 

Хто зможе виписувати штрафи на місці 

В реаліях нашої держави надання будь-яких додаткових повноважень контролюючим органах завжди пов'язане з якимись корупційними ризиками. Зараз якщо ми беремо до уваги ризик збільшення кількості захворюваності, збільшення кількості заражень,  можливо, цей ризик є превалюючим над корупційним ризиком. Взагалі я вважаю цей крок навіть несвоєчасним, оскільки це потрібно було робити раніше.

У даному випадку законодавець визначив три органи та їх посадових осіб, які можуть притягати до відповідальності:  Національна поліція України, органи санітарно-епідемічної служби та органи місцевого самоврядування (відповідні адміністративні комісії). На думку мою та моїх колег з Асоціації правників України, найбільшу кількість притягнень будуть становити притягнення з боку Національної поліції України, тому що і цих службовців більше, і в карантин вихідного дня посилені патрулі по всій державі здійснюють курсування. Тому саме вони складуть левову частку постанов про притягнення до відповідальності. 

Хто контролюватиме поліцейських, аби вони виписували штрафи справжнім порушникам карантину 

До адміністративної відповідальності притягає людину не суд, а той орган, який відповідно побачив це правопорушення, наприклад,  поліцейські. У тому випадку якщо громадянин не погоджується з цим адміністративним стягненням, він має право оскаржити його безпосередньо у місцевому суді. Тому цей процес  побіжно контролює, який може бути органом, де громадянин оскаржить стягення, якщо він з ним не погодиться. Спеціального органу, який би здійснював контроль за поліцією у цій сфері, я думаю, не зможемо назвати. У будь-якому разі у нас контролюючі функції за самою поліцією вчиняють їхні департаменти власної безпеки, якщо ми говоримо про корупційні ризики. Також є державне бюро розслідувань, яке розслідує кримінальні правопорушення і злочини, вчинені правоохоронцям. Побіжно у нас прокуратура здійснює функцію нагляду за правоохоронцями, але станом на сьогоднішній день законодавством ця функція дуже сильно звужена. 

Якщо людина визнана недієздатною і знімає маску, чи можуть її оштрафувати 

Все залежить від ступеню дієздатності людини. Юридична відповідальність до недієздатної особи не застосовуються. Якщо особа-інвалід є частково дієздатною або не була визнана недієздатною, то я б не виключав можливості застосування юридичної відповідальності до такої особи. 

Адміністративне правопорушення має бути якимось чином зафіксоване і підкріплене певними доказами. Для цього держава забезпечила поліцейських бодікамерами, які  знаходяться безпосередньо на грудях і з яких ведеться відеозапис. На такому відеозаписі дуже швидко буде зафіксовано, що стан особи є таким, що виправдовує її поведінку. І у випадку якщо таке стягнення буде накладено, оскаржити його у суді не буде становити проблеми для гарного юриста. 

Якщо маска одягнена неналежним чином або сповзла, чи випишуть одразу штраф 

Щодо закриття обличчя маскою, законодавець достатньо чітко передбачив вимоги до такої маски у статті 44-3. Респіратор або захисна маска, що закривають ніс та рот. Тобто повинні бути одночасно закриті маскою і ніс, і рот. У ситуації, коли громадянин буде кліпати своїми оченятами, якщо у нього буде закритий лише рот, то на нього може бути накладений штраф.

Стосовно того, чи може бути попередження, з самої конструкції статті 44-3 законодавець передбачив лише штраф у розмірі від 170 до 255 гривень. Але у нас Кодекс про адмінправопорушення сконструйований таким чином, що при прийнятті рішення про вид та розмір адміністративної відповідальності особи, яка притягає до відповідальності, вона може обрати менш тяжкий вид стягнення. Зокрема попередження є таким менш тяжким видом стягнення. Я думаю, що попереджень буде у достатній кількості. 

Чи можуть виписати штраф, якщо людина не надає документів і не називає своє справжнє ім‘я та прізвище

Для того, аби скласти постанову про адмінправопорушення, службовій особі необхідно отримати від громадянина документи, які посвідчують особу. Таким документом можуть бути або його паспорт громадянина України, або водійське посвідчення, або закордонний паспорт. 

Перша частина статті 44-3 передбачає штраф від 17 до 34 тисяч гривень за порушення порядку заходів, які вживаються під час карантинних обмежень. Кабінет міністрів постановив, що всі громадяни під час дії карантинних обмежень зобов‘язані знаходитися на вулиці та у громадських місцях з документом, що посвідчує його особу. Таким чином, якщо громадянин буде зупинений в громадському місці і при ньому не буде документа, який посвідчує його особу, це може бути може призвести до того, що до нього застосують більш жорстокі штрафи. 

Але якщо у громадянина все ж немає документів при собі, то скласти протокол чи адмінпостанову фактично неможливо. У такому випадку існують ризики застосування свавільних обмежень до громадян. У рамках адміністративної процедури працівники поліції можуть затримувати особу і доставляти її до найближчого відділку поліції на строк не більше ніж три години з метою встановлення особи.  

Нагадаємо,  6 листопада Верховна Рада підтримала урядовий законопроєкт №3891 про штрафи для громадян за перебування у громадських спорудах і транспорті без масок.  

Фото: КМДА