Моє тіло – моє діло: що в Україні думають про заборону абортів

Моє тіло – моє діло: що в Україні думають про заборону абортів

22 жовтня Конституційний суд Польщі ухвалив рішення про те, що переривання вагітності через патологію плоду не відповідає Конституції країни. Що про це думають представниця ГО "Клуб Еней" Вєлта Пархоменко, єпископ Римо-католицької церкви Віталій Кривицький, вчена-медик Тетяна Татарчук та голова ГО "Гармонія рівних" Олександра Голуб експерти розказали в ефірі Радіо Культура.

"Наразі в Україні не таке жорстоке законодавство по відношенню до жінок. В нас більше поважають права людини. На сьогодні до 12 тижнів жінка може вільно зробити аборт, потім в неї також є доступ до можливості зробити аборт, але потрібно обґрунтувати причини", – розповідає Вєлта Пархоменкопро ситуацію в Україні.

Вона додає: ""Клуб Еней", наприклад, допомагає наркозалежним жінкам, секс-працівницям, адже у таких жінок є обмеження доступу до медичних послуг. Щоб зробити вільно аборт, жінкам потрібно боротися з дискримінацією, зі стигмою. Якщо в нас буде змінено законодавство цієї тематики, то дуже багатьом жінкам буде складніше зберігати своє здоров’я та психологічний стан. На жаль, ставлення у нашому суспільстві до жінок, які вживали наркотики або є секс-працівницями залишається негативним та стигматизуючим. Це велика проблема, адже для того, щоб жінка, яка вживає наркотики, потрапила до гінеколога і чесно розповіла про свій стан здоров’я, потрібна велика сила волі, тому що, скоріш за все, жінка буде стикатися з негативним ставленням від медичних працівників і не факт, що вона отримає якісну медичну допомогу".

"У Польщі, на жаль, і до цієї зміни законодавства були дуже погані закони щодо абортів і дуже багато нелегальних абортів. Нелегальні аборти можуть призводити до смертей жінок. І взагалі так не повинно бути. Жінка має право робити зі своїм тілом те, що вона хоче. Це її тіло, і тільки вона може вирішувати, чи робити їй аборт чи ні".

"Коли жінка йде до жіночої консультації з таким проханням [зробити аборт], вона часто не розповідає про це своїм друзям, знайомим, а тим більше назагал. Тому що у нашому суспільстві вважається, що це соромно. Тема сексу і жіночого здоров’я взагалі залишається табуйованою. У нас навіть у рекламі тих же гігієнічних засобів використовується синя речовина, тому я думаю, що у такій ситуації говорити відкрито про аборт залишається непростою справою для жінки", – каже Вєлта.

Еспертка зауважує: "Сексуальна освіта у школах дуже потрібна. По-перше, потрібно розповідати про використання презервативів, відповідальне ставлення до початку статевого життя. Це може впливати позитивно на здоров’я та безпеку жінки, коли вона живе статевим життям. Проте, якщо ми введемо сексуальну освіту в школах, де будемо говорити тільки про те, що аборти можуть бути небезпечними – це буде не дуже ефективно".

Ось, що на цю тему думає єпископ Римо-католицької церкви Віталій Кривицький:

"Церква поважає кожне життя: чи то ненародженої дитини, чи людини у складних ситуаціях здоров’я, старшої людини тощо. Ми завжди підкреслюємо, що це є шанування заповіді "Не вбивай" за будь-яких умов. При цьому можна пригадати слова тепер святого папи Іоанна Павла II, який говорив, що відношення до найслабших є показником демократії та добра суспільства. Ми тримаємося цієї позиції". 

Священник додає: "Звичайно, ми завжди приймаємо, що від моменту зачаття це не є плід, це є дитина, тобто особа. Особа зі своєю групою крові, мозком, особа, яка, на кшталт мобільного телефона, тільки підзаряджається від мами. Тобто це є особа, яка отримала право на життя і в цьому випадку мама так само взяла певну участь. І тому церква розуміє, що, наприклад, Конституційний суд Польщі вибрав таке рішення, зробив такий крок, шануючи життя. В жодному випадку ми не єднаємо ці рішення – рішення Конституційного суду і рішення зі сторони богословів, тобто церковне ставлення, але вітаємо, коли суспільство звертається в сторону життя і доцінює такі речі як життя, право особи на життя, материнство тощо.  Мені здається, що саме проблеми з розумінням цих речей викликають супротиви такого руху за життя".

"Церква не признає жодного аборту. Якщо людина була покликана до життя навіть в силу інцесту, то з цього моменту інша людина не може втрутитися. Якщо розглядають дитину після згвалтування, не розглядається те, що одна частина з цією дитиною пов’язана – мати. Зв’язок матері і її дитини залишається так само. Є питання злочину. Церква засуджує це, немає цьому виправдання. Але є друга сторона, яку не можна змінити. Це дуже трудний вибір, дуже трудний крок", – розповідає Віталій Кривицький. 

Вчена-медик, доктор медичних наук Тетяна Татарчук розповідає, що аборт також може бути небезпечним для здоров’я жінки:

"На сьогоднішній день у лікарів вже немає сумніву в тому, що аборт – це шкідливо. Переривання вагітності, особливо першої вагітності, та, в принципі, будь-якої, має надзвичайно великі ризики, і ті ризики можна розділити на три частини. Перший, це отой хірургічний ризик – це сам по собі факт операції, як гарно би не підготувалися, як технологічно би не зробили, все одно є ризик кровотечі. Що більший термін, то більші хірургічні інтраопераційні ризики пошкодження самого органу. Другий ризик – це запальні ризики, і цей ризик надзвичайно високий, тому що сьогодні ми маємо не зовсім добрий імунітет у нашої молоді. Від будь-якого втручання в таку інтимну сферу, ніжний орган, який не готовий до хірургічного втручання, можуть розвинутися запальні процеси як в матці – хронічний ендометріоз, так і запалення яєчників, маткових труб, які потім призводять до безпліддя, але не тільки до безпліддя, тому що хронічні запальні процеси – це підвищення ризику онкологічної патології, як в репродуктивній системі, так і загалом у цієї жінки. І третій, зовсім не малий фактор ризику, – це психологічний. Тому що все одно це психологічна травма, все одно це нетипова ситуація в житті, нестандартне рішення, яке приймає жінка. Навіть беремо ситуацію аномалії, яка несумісна з життям, якщо в цій ситуації жінці переривають вагітність, але з нею працюють психологи, вона готується до цього переривання, тоді це не є такою величезною психологічною травмою. Якщо ж вона носить цю вагітність, народжує, то, в принципі, і там, і там є психологічна травма".

Експертка додає: "Звісно, аборт це погано і про це навіть сьогодні вже ніхто не дискутує. Сьогодні багато людей звертається до контрацепції. На сьогоднішній день зменшується кількість абортів. Навіть якщо ми подивимося на частоту незапланованих вагітностей, які народжуються, то в Америці, Європі, де досить поширені сучасні методи контрацепції, ця цифра становить порядка 40%". 

Втім, Тетяна Татарчук додає: "Ми повинні розуміти, що жінка має мати право вибору. Її не можна залишати цього права вибору".

Щодо правового боку та наслідків заборони абортів говорить голова ГО "Гармонія рівних" Олександра Голуб:

"У кожної людини можуть бути ті чи інші етичні, моральні або релігійні переконання, проте закон гарантує людині право на охорону здоров’я і право розпоряджатися своїм тілом. Згідно українського законодавства, дійсно, жінка має право прийняти рішення зробити аборт. Таке право в неї існує до певного строку вагітності, тобто не в будь-який час. Але коли ми говоримо про те, що потенційно жінок можна обмежити в такому праві, ми, фактично, підписуємо вирок тим жінкам, в яких не буде коштів, щоб, можливо, поїхати в іншу країну і зробити процедуру аборту. Такі жінки, бідні, з найнезахищеніших верств населення, будуть змушені робити небезпечні аборти. 

Історія знає безліч прикладів, коли на рівні закону були обмежені можливості жінок здійснювати аборт, і такі жінки, не дивлячись на законодавчі обмеження як для "лікарів", так і інших людей робити такі речі, все одно робили ці аборти і помирали від них або отримували інвалідність. Звичайно, ми не можемо говорити, що обмеження права розпоряджатися своїм тілом можна називати правовим рішенням або законним. Тому що, перш за все, держава має гарантувати жінці право отримати нормальну якісну медичну допомогу. Дуже дивно, коли інші люди вирішують за конкретну жінку, як їй бути, жити і розпоряджатися її тілом, і, зрештою, як їй бути з цією дитиною. Тому що, хоча в нас законодавство нібито захищає жінок, але, насправді, коли жінка в складних умовах залишається вже з народженою дитиною, вона з нею опиняється, переважно, один на один. І ні держава, ні, на жаль, чоловіки, в переважній більшості, не готові допомагати своїм партнеркам чи дружинам. Коли ми розглядаємо можливість на законодавчому рівні обмежити право на аборт, ми таким чином, фактично, підписуємо вирок тисячам жінок і наражаєио їх на небезпеку того, що вони отримають інвалідизацію або навіть можуть померти від незаконних, небезпечних абортів".

"Ми знаємо, існують такі випадки, коли після народження жінки в афективному стані можуть навіть завдавати шкоди новонародженій дитині. Навіть в Кримінальному кодексі передбачена за це відповідальність. Я не думаю, що нам потрібно доводити і спонукати до того, щоб люди змушені були по якимось причинам вчиняти такі абсолютно дикі, негуманістичні речі. Все таки потрібно дати людині право вирішити – готова вона народити чи ні", – каже експертка.

Олександра Голуб також зауважує: "Коли ми говоримо про збільшення народжуваності через заборону абортів – це абсолютно не з того боку підхід. Давайте ми краще будемо будувати дитячі садочки, підвищимо соціальне забезпечення для сімей з дітками. Не потрібно забороняти. Той, хто не хоче народжувати дитину, він її не народить. Історія знає безліч прикладів, коли абсолютно були заборонені аборти, наприклад в Ірландії, і в таких країнах придумували мільйон варіантів, як все таки зробити цю процедуру навіть незаконно. Якщо ми хочемо збільшувати народжуваніть, давайте будемо піклуватися, щоб в нас була країна дружня до дітей і сімей, які цих дітей народжувати хочуть. Давайте робити соціальну інфраструктуру і не займатися радикальним популізмом, який, насправді, несе дуже багато небезпек саме для прав жінок, і прав людей взагалі". 

Нагадаємо, що Конституційний сyд Польщі практично заборонив жінкам робити аборти, навіть якщо у плоду є патологія або ж пологи можуть загрожувати життю жінки. В кількох українських містах, зокрема у Києві та Львові, близько півсотні активістів провели акцію солідарності з жінками Польщі, протестуючи біля Генконсульств Польщі. 

Фото – Радіо Свобода