Як перевантажені фури знищують дороги в Україні і що з цим робити?

Як перевантажені фури знищують дороги в Україні і що з цим робити?

Про те, скільки коштує будівництво і реконструкція доріг та чому перевізники не зацікавлені у встановлені вагових комплексів справа в ефірі Українського радіо розповідає керівник проєкту "УкрЯма" Дмитро Повесьма.

Вже невдовзі за дотриманням вагових норм стежитиме Укртрансбезпека разом із Національною поліцією, СБУ, Державною фіскальною службою, Укравтодором та місцевими органами влади. Таке рішення було прийняте на позачерговому засіданні уряду. Для поліпшення вагового контролю в Кабміні також вирішили закупити нове обладнання і відремонтувати існуюче. Чи буде цього достатньо, щоб уберегти дороги і чому навіть після гучних скандалів і попереджень українськими шляхами і досі їздить перевантажені транспортні фури пояснює експерт: "Дорога – це складна інженерна споруда. Це не просто шматок щебню та асфальту, який поклади на ґрунт. І як кожна інженерна споруда літак або міст вона розраховується на певне навантаження. Коли по дорозі їде фура вагою 30-40 тонн, навантаження на дорогу таке, що з часом вона руйнується. Також визначальним фактором є температура. Він високої температури асфальт м’якшає. Спочатку з’являється тріщина або колія, яка потім руйнує дорогу. Ще одним фактором є будівництво. Не секрет, що матеріали, які використовуються для будівництва доріг не завжди для цього придатні. Будівельники кладуть цемент чи асфальт дешевшої марки, відповідно розрахунки, які робилися для фур  вагою 30 тонн не спрацюють. Проте якою б якісною дорога не була занадто важкі машини її неодмінно зруйнують. Дороги під фури 120 тонн дуже дороги будувати. Крім того, це дуже небезпечно користуватися такими машинами, адже гальмівний шлях у них буде не 50 м, а 350 м. Тому дороги розраховуються на певне навантаження".

На питання, чи є на сьогодні ресурси і обладнання для цілодобового контролю за дорогами Дмитро Повесьма зазначає: "На дороги останніми роками виділяються доволі великі гроші. У середньому будівництво чи реконструкція дороги коштує  мільйон доларів за кілометр. Експлуатація дороги обійдеться  як мінімум в 5% від її вартості на рік. Обслуговування вагового комплексу дорівнюватиме в середньому 1-2 рокам експлуатації дороги. Зараз ми вже бачимо, що свіжі дороги 2007-2008 років будівництва вже мають величезну колію – більше 6 см. Це вже неприйнятно. Колійність досить складно усунути поточним ремонтом. Тобто це однозначно шлях до реконструкції. І це знову мільйон доларів на 1 км".

На пропозицію обмежити пропуск перевантажених машин до портів, де їх найбільше експерт відповідає так: "Це дуже складно реалізувати, навіть якщо таке рішення  прийняли б на певному рівні. Такому рішенню опиратимуться перевізники, тому що їм вигідніше замість 6 рейсів зробити 1 з перевантаженням. Це значна економія. А перевізники в нас доволі впливові люди. По-друге, в Україні вигідно ремонтувати дороги тим, хто їх ремонтує. У нас немає гарантії на дороги. Тобто по документах формально вона є, але власники доріг не звертаються до тих, хто їх будував по цю гарантію. Лише під тиском громадськості це час від часу відбувається. Якби була гарантія і не відворотна відповідальність за її дотримання, власник дороги за одну ніч без будь-яких рішень уряду поставив би через кожні сто метрів цей ваговий комплекс. Для нього було б економічно вигідно – не пускати на дорогу перевантажені фури, адже він ремонтуватиме дорогу за свій рахунок".

Фото Укрінформ