Мобільний додаток

Кредитні програми та карантинні реалії українського бізнесу – Андрій Забловський

29.07.2020 р., 12:57

Державну програму «Доступні кредити 5-7-9%» було впроваджено з 1 лютого 2020 року. За програмою держава компенсує підприємцю частину кредитного навантаження. Що більше робочих місць створено, то більшу компенсацію по відсотках за кредитом можна отримати. Про програму та трикутник бізнес-карантин-влада розповідає керівник секретаріату Ради підприємців при Кабміні Андрій Забловський.

"На 27 липня майже півтори тисячі кредитів було видано на загальну суму понад 2,2 млрд грн. Повноцінно програма мала запрацювати з першого лютого цього року. Втім, там були певні обмеження і вона запрацювала трошки пізніше. Згадайте амбітні плани у щонайменше 50 тисяч кредитів на рік. Якщо поглянути на динаміку, скільки видано кредитів за цей період – 3-4 місяці, то скільки ще має бути видано, щоб досягти КПІ?", – зауважує експерт.

"У нас в принцип до цього часу не було такої амбітної широкомасштабної програми. Були окремі програми, фонди розвитку підприємств, які де-юре існували, але де-факто не виконували свою функцію. Бажання задовольнити потреби малого та середнього бізнесу в дешевому кредитуванні – це абсолютно нормально, тому що навіть наші сусіди в цьому плані набагато конкурентніші. Завдання уряду було попередньо правильним. Проблема не лише в тому хто та як видає, а й в тому хто отримує. І тут починаються проблеми", – розповідає Андрій Забловський.

Під час карантину найбільше постраждали галузі туристичного, ресторанного, готельного та авіа бізнесів. Експерт зауважує, що саме ці категорії бізнесів потрапили в зону надзвичайного ризику, але під цю програму не потрапляють. Також він додає, що ресторанний бізнес довго розвивався через різні бізнес-моделі і питанням виживання стало те, яка з цих моделей виявилася більш адаптивною. Виграли ті, у кого було власне приміщення та менше кредитне навантаження. Частина ресторанів закрилася, частина призупинила свою діяльність до кращих часів, а частина почала перепрофілюватись.

"Будь-який бізнес має потенційно бути готовим до будь-якої кризи, незалежно від того спричинений він вірусом чи чимось іншим. Питання в тому, що банкрутство або невдалі бізнес приклади трапляються не тільки під час кризи".

Повертаючись до програми експерт зауважує: "Будь-яка програма має бути обґрунтованою та прийматися з урахуванням викликів. Це оновлена програма, але цих ітерацій було вже декілька і, справді, більшість людей не розуміють, в чому відбулася принципова різниця. Як сказав один із топ-менеджерів банків нещодавно, ніхто їх не змусить видавати дешеві кредити. Завдання уряду – правильно прокомунікувати програму, адже вийшов когнітивний дисонанс. Виходить новина, що "5-7-9%" запрацювала і люди сприймають це як реальність, намагаючись наступного дня кудись звертатися. Втім, виявляється, що вона не працює. Проходить місяць і вона досі нормально не працює з різних причин: немає алгоритму, банки не до кінця розуміють, співробітники не розуміють, які потрібні документи. Це викликає сприйняття, навіщо було приймати рішення, яке не працює."

Фото - УНІАН

Кредитні програми та карантинні реалії українського бізнесу – Андрій Забловський

Новини по темі