Юридична розтяжка: що не так із законом про люстрацію

Юридична розтяжка: що не так із законом про люстрацію

23 червня Конституційний суд України поновив усне слухання у справі щодо закону про люстрацію, щоб дослідити практику Європейського суду з прав людини, а також позицію президента та Верховної Ради. Велика палата Конституційного суду завершила усні слухання і перейшла до закритої частини пленарного засідання для ухвалення рішення у справі стосовно конституційності закону про очищення влади.

0:00 0:00
10
1x

Міністр юстиції Денис Малюська запевнив, що вже найближчим часом на розгляд Кабінету Міністрів буде винесено новий закон про люстрацію. Вчора він висловив своє бачення цього процесу:

"У будь-якому випадку ті заходи, які були вжиті відповідно до очищення влади, – є втручанням в права людини. Це визнано як Європейським судом з прав людини, так і Касаційним адміністративним судом. Однак, якщо говорити саме про правову конструкцію, то відповідальність має місце тоді, коли є певний склад правопорушення, коли є ознаки, коли є певне діяння – і це діяння не відповідає закону. При процедурах з очищення влади говорити про відповідальність напряму неможливо, тому що не оцінювалися певні дії на предмет їх відповідності закону".

Також міністр юстиції повідомив, що новий законопроєкт, що стосується людстрації, був розроблений, враховуючи рішення Європейського суду з прав людини. Нагадаємо, що цей суд 24 лютого 2020 року вирішив не розглядати апеляційну скаргу України у справі щодо закону про очищення влади. Отже, рішення Європейського суду з прав людини від 17 жовтня 2019 року, яким було встановлено порушення прав українських чиновників, остаточно набуло чинності.

Членкиня ради громадської організації "Громадський люстраційний комітет" Анна Калинчук  у ефірі Українського радіо розповідає чого чекати від законопроєкту далі: "Уряд вже неодноразово повертав Міністерству юстиції на доопрацювання законопроєкт, про який говорить діючий міністр юстиції. Очевидно, в цього законопроєкту є певні вади. Втім, більш дивне у цій ситуації те, що міністр юстиції є представником монобільшості. Тому йти шляхом подання законопроєкту через Кабінет Міністрів як суб’єкт законодавчої ініціативи, не скориставшись, наприклад, таким правом від будь-якого парламентаря з провладної партії – це дивно, оскільки це би пришвидшило процедуру, на якій так наполегливо наголошує міністр юстиції.

Можна зробити висновок, що це загравання із суспільством, оскільки риторика провладної політичної сили стосовно люстрації змінилася. Якщо говорити про передвиборчий момент, то дискурс з приводу люстрації був тоді зовсім іншим. Вони підтримували люстрацію, говорячи що це правильний крок. Вони навіть дорікали тоді чинному президенту, що він не надто жорстко провів цю люстрацію. А на сьогодні цей момент в їхній риториці змінився.

З приводу самого законопроєкту, то, як на мене, він не вирішить жодну з проблем, про яку говорить міністр юстиції. Той законопроєкт, який лежить в Кабміні, і той, який міністр має доопрацювати, передбачають утворення комісії, яка має переглянути знову усі моменти, які стосувалися люстрацій. Тобто буде застосований індивідуальний принцип, на який наголошує ЄСПЛ. Це не вирішить проблему, оскільки критерії, стосовно яких застосована люстрація до чиновників, не змінюються. Законопроєкт не торкається цього моменту. Це буде проста юридична розтяжка, оскільки буде діяти і чинний закон, і буде законопроєкт, який вноситиме зміни, утворюючи ефемерну комісію з незрозумілим статусом, складом і підпорядкуванням. Це буде абсолютно політично заангажований орган, оскільки він вирішуватиме, чи застосовувати люстрацію стосовно конкретної людини.

Зараз в реєстрі всього лише 900 осіб, до яких застосовано люстрацію. Про мільярди грошей, які виплачено компенсацією, тисячі чиновників і кадровий голод жоден посадовець у публічній площині не підтвердить. Це не більше аніж слова задля дуже яскравого та емоційного аргументу проти закону про очищення влади. Треба розуміти, що Міністерство юстиції та діюча влада, насправді, обирають шлях, який в історії ознаменує президентство Зеленського чи перебування міністра юстиції на посаді тим, що чиновники часів Януковича повернуться на свої посади ".

Фото: УНІАН

Останні новини
"Єдині вікна" у ЦНАПах, єКабінет, реабілітація та інструменти для розвитку – Порхун про нову ветеранську політику
"Єдині вікна" у ЦНАПах, єКабінет, реабілітація та інструменти для розвитку – Порхун про нову ветеранську політику
"Це не телешоу, не боротьба за популярність між Ізраїлем і Сектором Гази та України, це реальні люди з реальними історіями", – Мстислав Чернов
"Це не телешоу, не боротьба за популярність між Ізраїлем і Сектором Гази та України, це реальні люди з реальними історіями", – Мстислав Чернов
Катерина Радченко: Мета нашого проєкту — порушити глобальну тишу
Катерина Радченко: Мета нашого проєкту — порушити глобальну тишу
У межах Чорного моря має активніше діяти НАТО — Риженко
У межах Чорного моря має активніше діяти НАТО — Риженко
Увімкніть режим "у літаку": Стас Корольов видав альбом "Round 2: Цифровий Утікач"
Увімкніть режим "у літаку": Стас Корольов видав альбом "Round 2: Цифровий Утікач"
Новини по темі
"Європі дуже бракує такого лідера, як Туск" — Рибачук
Це дуже непоганий патерн — Краєв про угоду між Україною та Британією
Відтермінування закону про олігархів свідчить не про погану ефективність, а є вимогою ЄС — Малюська
Денис Малюська: Жоден російський військовополонений не байдикує, всі працюють
Ми забезпечимо оперативний і швидкий розгляд скарг на рейдерство — міністр юстиції