Мобільний додаток

Голова Укравтодору розповів, скільки насправді коштує будівництво доріг

29.05.2020 р., 18:26

У бюджеті на оновлення 4 тисяч кілометрів доріг державного значення передбачили рекордні 85 мільярдів гривень. Проте, як йдеться у розслідуванні журналістки Марини Ансіфорової для програми "Наші гроші з Денисом Бігусом", значна частина цих коштів витрачається "просто так" – лише через те, що компанії-підрядники закуповують асфальтобетон для ремонтів за суттєво завищеними цінами. Голова Укравтодору Олександр Кубраков в ефірі Українського радіо прокоментував результати дослідження, пояснивши, як визначають умови тендеру для підрядників та скільки насправді коштує будівництво доріг.

"Потрібно розділяти те, що відбувається на етапі, коли ми виходимо на тендер, з якими цінами і складовими. Ми робимо моніторинг цін у розрізі регіонів. Коли я прийшов на роботі, у лютому цього року, ми, дійсно, перед тим, як наші служби автомобільних доріг виходять на торги, ми робимо моніторинг цін, аналізуємо, чи відрізняються ціни у розрізі, яка вартість щебеню тощо. Ми аналізувати попередній рік. І коли ми виходили на торги, ціни могли відрізнятися на 20% і більше. Навіть у рамках одного регіону. У кожного регіону є своя специфіка, зокрема, є щебінь чи немає. Далі, коли починаються торги, починається зовсім інша ситуація. Є учасники ринку, є зовсім різна мотивація у них. Хтось хоче в регіон нікого не пустити і буде навіть в мінус собі працювати. У нього своя собівартість і для нього це принципово", ─ зазначив Олександр Кубраков.

Голова Укравтодору пояснив, чому, йдучи на тендер, потрібно виставляти ціни на різні компоненти.

"Ми живемо в радянській системі ціноутворення. Якщо подивитись на тендери Світового банку, то вони не виставляють ціни на складові. Їх там просто немає. Там є фізичні величини, обсяги. І Світовий банк обирає компанію, яка робить проект найдешевше, відповідає кваліфікаційним вимогам, гарантує якість тощо. Ніхто не аналізує, яка вартість щебеню у цьому контракті. І це нормальна сучасна система ціноутворення, яка дозволяє поставити реальну заробітну плату. У нас ми підняли мінімальну галузеву платню до 9670 гривень. Але реальні зарплати на ринку сягають 17 тисяч гривень. Багато компаній платять більше 20 тисяч. Все, що відбувається всередині з цим ціноутворенням, де вони формують свій прибуток, на якій складовій ─ це повністю їх зона відповідальності. Потрібно порівнювати з такими великими містами, як Київ, Черкаси, Дніпро, Харків тощо. Київ на 30% закуповує дорожче. Навіть якщо там можуть працювати ті самі компанії. Я не знаю, чому так відбувається, але воно так", ─ сказав він.

Кубраков прокоментував позицію журналістки чого того, що умови тендеру істотно звужують кількість потенційних учасників тендеру і виписані під певні компанії.

"Раніше кожна регіональна служба автомобільних доріг (структурні підрозділи Укравтодору ─ ред.) жила своїм життям, виписувала що і як хотіла, зокрема, унікальні і ліцензовані машини. Іноді це було відверто під когось, і можна було зрозуміти, під кого це робиться. Ми зробили типову тендерну документацію, яку обговорювали і, як я вважаю, знайшли компроміси. Цього року ми хочемо відремонтувати багато доріг. І я не хочу, щоб це було 20 проектів по 5 кілометрів. Кожен проект живе своїм життям. І це означає, що більше ризиків. Тому ми підвищуємо кваліфікаційні вимоги, аби компанії могли довести, що вони за останні п’ять років мали такий досвід", ─ сказав він.

"Якщо ви запитаєте мене без державницької позиції, то в ідеалі я хотів би імплементувати і процедуру закупівель, і кваліфікаційні вимоги ЄБРР (Європейського банку реконструкції і розвитку ─ ред.) на нашому ринку", ─ додав голова Укравтодору.

Проте, на його думку, запровадження системами закупівель ЄБРР може не сприйняти громадськість.

"Зараз говорять, що ми намагаємось монополізувати ринок, хоча на ринку у нас зараз працює 53 компанії. Якщо подивитись по всіх платежах, топ-20 компаній ─ це приблизно 70%, куди пішли гроші. Якщо ми впровадимо систему закупівлі ЄБРР, то з українських компаній, які працюють на ринку, лише 3-4 компанії зможуть відповідати цим вимогам. Я думаю, що це ще менше сподобається нашій громадськості", ─ сказав Кубраков.

Кубраков зауважив, що "раніше на тендер могла потрапити компанія, у якої аналогічні договори були профінансовані Укравтодором на 85%. Проте в рамках робочої групи була досягнута домовленість, що у тендері можуть брати компанії, з якими розрахувались не на 85%, а на 50%. Тобто цей показник знизили і всі з ним погодились. Основна логіка у цьому ─ довести, що компанія все-таки працювала, оскільки не розрахуватись можуть з різних причин".

Детальніше про журналістське дослідження можете дізнатися за посиланням.

Фото: bihus.info

Голова Укравтодору розповів, скільки насправді коштує будівництво доріг

Новини по темі