"За цим рішенням стоїть те, що жодних дій щодо впровадження поточних фінансових та стратегічних планів залізниці не відбувається. Відповідно, міністр прийняв політичне рішення щодо звільнення даного колишнього співробітника Наглядової ради", – розповів Віктор Медвідь.
Однак, як зазначив експерт, важко сказати, чи підтримає рішення профільного міністра Кабмін, який має ухвалити остаточне рішення: "Міністр інфраструктури відноситься до минулої команди і наскільки його підтримуватиме новий прем’єр невідомо. Проте це рішення політичне, тому що діяльність Марчека не відрізнялась кардинально від діяльності минулого й позаминулого керівника Укрзалізниці, аби можна було говорити про звільнення у зв’язку з невиконанням певних посадових обов’язків".
"Зараз у залізниці практично відсутні пасажирські перевезення і треба якісно реагувати на зміну фінансового стану та планів підприємства і повинні вживатись оперативні заходи: зазвичай керівники залізниці жодних тактичних дій не проводили, тому фактично з 2004 року залізниця йшла по інерції. На даний час потрібно провадити більш активні дії, аби поліпшити фінансовий стан та запобігти кризі", – зауважив Віктор Медвідь.
Йдеться, зокрема, й про недоотримані кошти від пасажирських перевезень, про які завжди йшлося як про збиткові: "Це маніпулювання, тому що прерогатива залізниці – розподілити всередині підприємства витрати, від чого і залежала прибутковість кожного окремого напрямку. Тому зараз ми бачимо, що доходи залізниці від пасажирських перевезень зменшилися практично до нуля, а постійні витрати, в тому числі й на заробітну плату та обслуговування вокзалів, не зменшились пропорційно до доходів".
"Від голови в даному разі повинна була надійти пропозиція щодо швидкого зменшення витрат, в тому числі й адміністративних. Але жоден керівник залізниці не проводив жодного фактичного керування залізницею крім лобіювання чиїхось приватних інтересів. Коли підприємство працює стабільно, це є не таким очевидним та негативним, а коли відбувається криза, то бездіяльність, фактично злочинна, є наочною. Тому, відповідно, міністр ухвалює відповідні рішення. Проте, наголошу, що ще немає звіту за квартал, тому дії міністра є суб’єктивною оцінкою діяльності", – висловив свою думку експерт.
Віктор Медвідь також пояснив, як менеджменту Укрзалізниці краще використати період карантину: "Коли Укрзалізниця говорить, що вони скорочують витрати, не уточнюють на який саме відсоток йде скорочення. Адже скорочувати потрібно не лише премії, а й переходити до гнучкого формування заробітної плати на час карантину, передусім щодо пасажирських перевезень. Там витрати повинні бути скорочені відсотків на 75. Наскільки я розумію, на даний час такі витрати не скорочені на жоден відсоток.
Також, якщо на даний момент не використовуються ж/д вокзали, в повному обсязі – залізничні колії, то, по-перше, можна не проводити ремонт тих вокзалів, які є, перевести ряд працівників, які здійснювали поточне обслуговування, а саме капітальне будівництво та ті види робіт, які не можна проводити швидкими темпами. Таким чином не можна покрити всі витрати підприємства, але деякі можна з неконструктивної площини перевести до капітальних витрат, які залізниця й так повинна була здійснити".
"Проте, думаю, дефолт залізниці не загрожує: якщо залізниця не здійснює дуже потужних корупційних дій, то складно зробити її збитковою в будь-яких умовах. Надання послуг передбачає витрати плюс відсоток прибутковості", – підсумував директор консалтингової компанії "Вільям інвест експерт" Віктор Медвідь.
ФОТО: pixabay