Танго стало символом Голокосту – дослідниця єврейського фольклору

Танго стало символом Голокосту – дослідниця єврейського фольклору

Дослідниця єврейського фольклору Міхаль Стамова розповіла в ефірі Радіо Культура про пісні, написані в концтаборах та композиції, присвячені трагедії Голокосту.

Міхаль Стамова розповіла, що майже в усіх концтаборах існували оркестри, театри, писалася музика, причому усе це відбувалося і добровільно, і примусово. Для нацистів це була своєрідна моральна зброя, насилля над інтелігенцією, адже вони змушували людей грати у складних умовах, усвідомлюючи, що в той час, доки вони грають, їхніх друзів та знайомих катують та вбивають.

Втім, немало євреїв займалися музикою та творчістю добровільно, зазначає дослідниця.

"Серед євреїв є така традиція, що якщо сталося щось погане, ми маємо використовувати це для нашого блага. Усе дається для блага. І виявилося, що людям, які грали в цих оркестрах, це рятувало життя. І не лише їм, але й тим, хто це слухав. Люди тікали від реальності: співали, грали в театрах", – поділилась Міхаль Стамова. 

Одним з прикладів пророцьких пісень епохи Голокосту стала пісня "Наше містечко горить", написана Мордехаєм Гебіртигом задовго до масових знищень. 

"Ця пісня була написана у 1938 році про погром у невеличкому чеському місті. У пісні йдеться про те, що "наше містечко горить, а ви стоїте і нічого не робите". Пісня була написана як пророцька, вона про те, що від людини може залежати спасіння іншої душі. А якщо стояти і нічого не робити, може початися катастрофа", – поділилась дослідниця.

Міхаль Стамова розповіла, що у той період митці не обмежувалися якимось єдиним жанром: творилися марші, побутові пісні, соціалістичні та партійні. Люди продовжували жити, тож наряду з соціалістичними та партійними виконувалися весільні та релігійні пісні, а інколи на мелодію партійних пісень накладали зовсім інші слова.

Втім, символом Голокосту судилося стати цілком конкретному жанру музики. "Голосом" трагедії цілого народу стало танго – композиція, популярна ще до часів війни, музика, під яку охоче танцювали, яка була модною. І мова не лише про усім відоме "Танго смерті", авторство якого дослідники досі не з'ясували – в історії Голокосту було багато різних "маленьких танго" або "тангеле".

"У багатьох таборах і гето грали танго, у збірниках, присвячених музиці катастрофи, також залишилося багато записів танго. І у багатьох місця розстріли також відбувалися під різні мелодії танго", – розповіла Міхаль Стамова.