Мобільний додаток

Нова редакція закону про СБУ: яких змін очікувати у роботі служби?

10.01.2020 р., 20:00

Асоційований експерт програми реформування правоохоронної та судової систем Українського інституту майбутнього, учасник робочої групи із розробки законопроекту про Службу безпеки України Іван Ступак та експерт Центру політико-правових реформ Антон Марчук в ефірі Українського радіо спрогнозували, який законопроект щодо реформи Служби безпеки України може бути обраний і як до запропонованих проектів ставляться західні партнери України.

"На початку вересня з’явився перший законопроект про реформу Служби безпеки України. Він був поданий партією "Голос". Але там було півтора аркуша, на кшталт, "тут відрізаємо спецрозділ "К", економічну контррозвідку, і все". Другий за хронологією з’явився від Служби безпеки України. Він був офіційно представлений керівництву Офісу Президента, міжнародним експертам і постійно оновлювався. За попередніми даними, він відкликаний і переданий знову у СБУ для врахування недоліків, оскільки там є багато речей, які не влаштовують західних експертів. Третій законопроект народився вже у Верховній Раді, у комітеті з нацбезпеки і оборони. Він є альтернативним, наразі не є зареєстрованим, триває його обговорення. Остання інформація, яка є, це те, що він був переданий представникам НАТО та ЄС. Вони сказали: "Дайте нам трохи часу, орієнтовно до 15 січня, ми його проаналізуємо і дамо свої висновки",  — зазначив Іван Ступак.

Ступак прокоментував, яка реформа служби вбачається авторами альтернативного законопроекту.

"Концептуально Україна хоче рухатися до НАТО і ЄС. Вони кажуть: "Рухайтесь. Але якщо ви рухаєтесь до нас, міняйте свою модель спецслужби і адаптуйтеся до нас. Є певний перелік стандартів, під який ви повинні підходити, зокрема, спецслужбою. У вас кількість ваших співробітників дуже велика, близько 30 тисяч". Для аналогії у Великобританії кількість співробітників близько двох-трьох тисяч, у Німеччині — близько шести тисяч. Інша складова — функціонал: "Якщо ви хочете залишитись в радянській системі, працюйте, але тоді не йдіть до нас. Змінюйтесь. Прибирайте підрозділ "К", економічну контррозвідку у розрізі економіки". І це треба врахувати, хоча у той же у нас не немає такого сліпого "як сказали європейці, так і зробимо". Ні. Є ключові параметри, з якими ми погоджуємось. А є декілька аспектів, які ми виносимо на дискусію з ними", — сказав він.

Учасник робочої групи із розробки законопроекту про Службу безпеки Українитакож наголосив, що "підрозділ по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю в структурі Служби безпеки України е буде взагалі. Підрозділ, який займатиметься економікою залишиться у складі підрозділу контррозвідки. Тобто повинна бути протидія діяльності спецслужб іноземних держав, установ, організацій, які впливають на економічні процеси. СБУ буде заборонено на законодавчому рівні розслідувати будь-які кримінальні провадження. Ми передбачаємо, що ця функція буде передана до Державного бюро розслідувань".

"У нашому проекті окремою статтею пропонується декларування рухомого та нерухомого майна працівників СБУ, але ми пропонуємо чіткий перелік посад, займаючи які, особа чітко декларує свої статки: голова, заступники голови, керівники регіональних підрозділів. Цей перелік розшириться до керівників функціональних підрозділів в центральному управлінні або до заступників керівників регіональних підрозділів. Принцип такий: якщо ти зростаєш кар’єрними сходинками, лізеш вгору — розкривайся. Не хочеш розкриватися, сиди внизу і не претендуй. І окремо пропонується норма про парламентський контроль", — додав Ступак.

Експерт Центру політико-правових реформ Антон Марчук висловив думку, що "одне із положень законопроекту, який був нещодавно зареєстрований перед новорічними святами, передбачає внесення поправки до Кримінального процесуального кодексу. І за цією нормою будь-яке кримінальне провадження, в якому вбачаються ознаки загрози державній безпеці, може бути за рішенням керівника СБУ, за погодження прокурора передане для розслідування до Служби безпеки України. І величезна небезпека тут у тому, що на сьогоднішній день Служба безпеки не спроможна здійснювати належне досудове розслідування у скоєнні кримінальних проваджень. І великий ризик є у тому, що через цю норму Служба безпеки буде намагатися забирати собі ті провадження, які є достатньо складними, стосуються корупційної діяльності, організованої злочинності тощо. Очевидно, що це не відповідає жодним міжнародним стандартам, які взагалі не рекомендують надавати функції кримінального розслідування таким органам, як Служба безпеки України. І особливо велика загроза виникає для кримінальних проваджень, які на сьогодні відносяться до Антикорупційного бюро, оскільки завдання Антикорупційного бюро — розслідування тих проваджень, які стосуються корупційних злочинів і в яких наявна загроза національній безпеці".

Ілюстративне фото — ssu.gov.ua

Нова редакція закону про СБУ: яких змін очікувати у роботі служби?

Новини по темі