Розгляд законопроєктів щодо змін до Конституції пройшов з явним порушенням регламенту — політичний експерт

Розгляд законопроєктів щодо змін до Конституції пройшов з явним порушенням регламенту — політичний експерт

У перший тиждень роботи Верховної Ради дев'ятого скликання було зареєстровано 387 законодавчих ініціатив. Для порівняння: за січень в Раду внесли 62 законопроєкти, за лютий — 115, за березень — 99, за квітень —78, за червень — 43. Президент Володимир Зеленський за тиждень подав 22 законопроєкти, а Кабмін з 29 серпня по 5 вересня — 23. Чим викликана така законодавча активність? Як швидко будуть ухвалювати законопроєкти: від конституційних змін до змін у КПК? Про це в ефірі Українського радіо розповів директор аналітичного центру "Левіафан" Микола Мельник.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:

Експерта дивує, що президент та Кабмін поки що подали небагато законопроєктів. 

"У них було більше місяця, щоб підготувати комплексні законопроєкти, які б могли змінити економічну та фінансову складову. Якщо прем'єр-міністр України Олександр Гончарук збирається збільшувати ВВП за п’ять років на 40 %, то, можливо, не треба починати з ФОПів, а слід думати комплексно", — сказав він. 

Микола Мельник розповів про специфіку схвалення законопроєктів щодо змін в Конституції. 

"Щодо конституційних змін для мене основним маркером є те, чи порушується регламент. Регламент порушується. По-перше, той законопроєкт, про зняття недоторканності, який був у Порошенка, взагалі не можна було розглядати відповідно до 4 пункту статті 150  "Про Регламент Верховної Ради України". Бо у конституційному висновку були зауваження, які мали бути розглянуті, однак не були. По-друге, у всіх інших законопроєктах, які стосувались змін до Конституції, порушення регламенту почалось тоді, коли був проголосований скорочений порядок розгляду. Пункт 9, 143-тьої статті "Про Регламент Верховної Ради України" чітко говорить, що зміни до Конституції не можуть бути розглянуті скорочено. Має бути 14 днів на внесення альтернативних законопроєктів. Потім це мають розглядати. Тобто, це було явне порушення регламенту, — розповів експерт. — Не можна було голосувати за скороченою процедурою. Не можна було відправляти до Конституційного суду України, бо була вже порушена процедура. Особисто я нарахував 21 порушення регламенту у частині змін в Конституції. Це за перші два дні роботи". 

Читати також: Екс-суддя КСУ Шишкін про зняття депутатської недоторканності: відбулося ґвалтування Конституції

Експерт прокоментував низку змін до КПК України. 

"Все буде розглядатись відповідно до бачення, яке буде у "Слуги народу". Що зараз для них є базовим? Це, окрім ліквідації монополії на адвокатську діяльність, посилення ролі НАБУ паралельно із перепідпорядкуванням НАБУ президенту. Все, що буде направлено на підсилення репресивної машини, буде здійснено", — розповів він. 

За словами Миколи Мельника, українці сліпо вірять владі, яку вони обрали, та некритично ставляться до її ініціатив. 

Нагадаємо, що Рада направила в КС сім законопроєктів про внесення змін до Конституції України: про скасування адвокатської монополії; про повноваження президента створювати регуляторні органи, призначати і звільняти директорів НАБУ і ДБР; про законодавчу ініціативу народу; про зменшення кількості народних депутатів до 300 і закріплення пропорційної виборчої системи; про позбавлення народних депутатів повноважень за неперсональне голосування і прогули; про право парламенту створювати консультативні та дорадчі органи; про парламентських уповноважених у різних сферах.