Кличко: незабаром буду звертатися до Конституційного суду щодо закону про столицю

Кличко: незабаром буду звертатися до Конституційного суду щодо закону про столицю

Про те, коли відкриються Шулявський та Борщагівський мости, чи запрацює станція метро "Львівська брама" та чи існує конфліктна ситуація з Офісом президента і самим президентом, розповів Українському радіо в програмі "Персона ґрата" міський голова Києва Віталій Кличко.

0:00 0:00
10
1x

 – Цими днями уряд відмовився і навіть не вносив у порядок денний питання про вашу відставку з посади голови КМДА. Чого вам коштувала така підтримка уряду чи така позиція Кабміну чи у вас налагодилась співпраця з прем’єр-міністром Володимиром Гройсманом? Бо до відпустки Гройсман обіцяв поставити це питання в порядок денний?

 – Я ні з ким на цю тему не спілкувався, але я переконаний, що міністри КМУ вивчили цю ситуацію і вирішили не порушувати закон і Конституцію України, де чітко прописано із роз’ясненням Конституційного Суду 2003 року, де законно обраний міський голова повинен бути призначений головою державної адміністрації. Тобто законодавча і виконавча влада повинна бути об’єднана в одній персоні.

В інших містах такого немає, оскільки два міста в Україні – Київ та Севастополь – мають особливий статус. В цих містах голова адміністрації і мер об’єднані. Якщо зараз роз’єднувати ці посади, буде ситуація, коли мер стає декоративною персоною: він може стрічки перерізати, квіти покладати. Але кияни обрали мера і чекають, що передвиборчі декларації будуть реалізовані. А людина, яку спускають зверху, ніяких зобов’язань перед киянами не має.

 – Деякі експерти говорять про ваш конфлікт з Офісом президента, з паном Богданом, але деякі політологи вважають, що це міф, що такого конфлікту немає, натомість є справжній конфлікт з президентом Володимиром Зеленським.  

 – Ніякого конфлікту не існує, є різне бачення. Але ні з президентом, ні з Офісом президента, ні з паном Богданом конфлікту немає. В мене є чітка позиція: міське самоврядування повинно залишитись, людина, яку обрали мером міста, повинна реалізовувати очікування киян. Є інша позиція – призначити свого голову адміністрації, це вже було зроблено в 2010 році, коли президент Янукович не мав своєї сильної людини. Тоді мером обрали Черновецького, президент призначив Попова і Київ без мера був майже три роки.

Та ж сама ситуація зараз: є бажання призначити свою людину. Але моя позиція така, що треба призначати ту людину, яку обирають кияни. І вона повинна бути підзвітна в першу чергу перед киянами, а не перед тим, кого спустили з гори. І в цьому напрямку в мене чітка позиція: це не боротьба за крісла чи посади, вони мені не потрібні. Це боротьба за ключові принципи  самоврядування та демократії.

 – Проясніть, будь ласка: ситуація з перемовинами у Відні між вами, Порошенком, Фірташем і Льовочкіним. Вони якось вплинули на політичне життя в столиці?

 – На цю тему багато спекуляцій, хоча це не таємниця. Я як публічна особа, як політик змушений зустрічатись з усіма головними персонами. Більше того, я зустрічався і знайомий з тими людьми, які мають великий вплив на мас-медіа в Україні, адже зараз основні інформаційні канали знаходяться в приватних руках: Фірташа, Коломойського, Пінчука, Ахметова. Тому зустріч відбувалась в момент, коли я вимагав, щоб була інформаційна політика. Дійсно, ми зустрічались, я цього не приховую. Закидають, що Фірташ зробив Кличка мером. Яким чином? Кияни зробили Кличка мером. Все інше – маніпуляції.

Чомусь я зустрічаюсь з Ахметовим, Пінчуком, зустрічався із Фірташем, але чомусь взяли оцей останній момент і презентують його як останню інстанцію.

 – Щодо законодавчої колізії, яка тягнеться ще з моменту ухвалення Конституції 1996 року. Потім були зміни, ухвалений закон "Про столицю", у 2010 році були також зміни і формально розділені повноваження міського голови і голови КМДА. Зараз багато хто говорить, що за ці роки мали б уже внести зміни у законодавство, щоб такої колізії не було. Чому ці зміни не були внесені?

 – Тому що все відбувалось законно: я двічі виграв вибори, двічі був мером і головою КМДА, як прописано в законі. Я не думав, що знову почнеться така сама ситуація, як в 2010 році при Януковичі, коли зверху насаджують людину, яка керує містом.

 – В нас на ефірі був новообраний депутат від партії "Слуга народу" Віталій Безгін, він говорив, що основна проблема київського місцевого самоврядування  полягає не в тому, хто обіймає посади міського голови та очільника КМДА, а в недосконалому законі.

 – Може бути. Нам потрібно чітко прописати і Конституційний Суд має дати роз’яснення. Я в цьому напрямку буду використовувати всі наявні засоби для того, щоб довести і ні в якому разі не зруйнувати місцеве самоврядування. У 2010 році Янукович зробив такі зміни, які можуть трактуватися двояко.

 – Коли ви будете звертатися до Конституційного суду?

 Незабаром я буду звертатися до Конституційного суду. 

– Давайте поговоримо про інфраструктуру. Критика, яку вам закидають, є все ж справедливою. Багато проектів, які робляться в Києві, робляться до наступного року під місцеві вибори.

 – Це маніпуляція. Можна сказати, що все, що я роблю, робиться під вибори. З одного боку, так, бо на виборах будуть оцінювати Кличка і те, що він зробив. А з іншого боку, я роблю для Києва, киян і самого себе. Мені дуже приємно ходити по нових об’єктах, бачити планові зміни, які стали реальністю.

 – Давайте поговоримо конкретно: відкриття метро на Виноградар до, як я розумію, 2020 року, так?

 – Протягом двох років ми плануємо відкрити дві станції метро на Виноградар і зараз роботи інтенсивно тривають. Мені закидають, що за останні п’ять років не було зроблено жодної станції метро. Я це сприймаю, але хочу нагадати, що ще п’ять років тому бюджет міста Києва складав 18 мільярдів, а борги – 25. Ми були банкротами. А сьогодні, коли економіка не працює і дуже складна ситуація, ми збільшили бюджет до 60 мільярдів, а борг скоротили до 12. Це також результат. Відверто скажу, що велика проблема в тому, що інвестори бояться заходити в Україну, бо нестабільна ситуація.

Але тим не менш, моє завдання запустити ці процеси. І я роблю багато кроків, які роблять місто Київ більш привабливим. Я роблю все, щоб збудовувати туристичну інфраструктуру міста. Моє завдання, щоб в Київ приїжджало якомога більше людей. Дуже радий, що в 2015 році столицю відвідав один мільйон іноземних туристів, в минулому – три, цього року ми очікуємо вже чотири. А кожен турист в середньому залишає в Києві три тисячі гривень на добу. І тому, якщо мені закидають, про скляний міст: потрібен він чи не потрібен – відповіддю є кількість людей, яка щодня на ньому знаходиться.

 – Міст Кличка – дуже крута штука. Але закидають, що було порушення архітектурних норм.

 – Це маніпуляції. Міст Кличка став інструментом політичної боротьби. Проте цей міст не для розваги і окупить себе дуже швидко. Хоча я розумію, що мені закидають мости, які перебувають у складному стані. Ви пам’ятаєте, що колись з моєї легкої руки назвали Шулявський міст "втомленим". Ситуація з ним така: все йде по плану і до кінця року ми плануємо його відкрити, до кінця цього року по Шулявському мосту вже буде рух транспорту.

 – Щодо Борщагівського мосту: чому не почали робити його раніше, щоб до осені його зробити? Тому що зараз виникла така ситуація, що ремонтується Шулявський міст, Борщагівський міст і шалені затори. Скільки ще триватиме реконструкція Борщагівського мосту?  

 – Ні, я думаю, що максимум два місяці і ми відкриємо рух транспорту.

 – Я б хотіла ще уточнити по станції "Львівська брама": вона в замороженому стані на Львівській площі вже 25 років. Що з нею?

 – На "Львівській брамі" є технологічні проблеми, щоб зробити тунель, ескалатор. Нам потрібно більше мільярду гривень, щоб зробити вихід з цієї станції. Тому були ці технологічні проблеми і нестача грошей, але зараз ми вже плануємо паралельно із запуском метро на Виноградар рухатись, щоб вихід із станції "Львівська брама", яка на 90 % готова, зробити. Це буде протягом двох наступних років, хоча все залежатиме від фінансування.

ФОТО: Українське радіо