Правда і міфи: експерт про найпоширеніші стереотипи щодо козаків

Правда і міфи: експерт про найпоширеніші стереотипи щодо козаків

Про козаків, про козацький побут, традиції і найпоширеніші стереотипи, які побутують про козаччину й про козаків, говорили в ефірі Радіо Культура в програмі "Шаровари-шоу" з керівником військово-історичного клубу "Печерська сотня" київського реєстрового полку часів Богдана Хмельницького Олександром Харченком.

Ведучі:

Захар Давиденко

Олександр Харченко почав займатися реконструкціями козаччини 2001 року, а окремий клуб сформував 10 років тому.

"Для того, щоб відтворити науково обгрунтований історичний образ, треба дуже багато вивчати матеріали. Матеріалу у нас, на жаль, не багато по періоду Богдана Хмельницького. Маю на увазі матеріали, які мають відношення до зовнішнього вигляду козаків. Тому доводиться дуже багато працювати з джерелами — письмовими, художніми, і консультуватися з провідними фахівцями в цій галузі",  розповів Олександр Харченко.

За його словами, коли люди приходять до них і бачать, який же насправді мали вигляд козаки, то дуже дивуються, бо є сталі стереотипи щодо цього. Зокрема, що це обов'язково шаровари, оселедець, шабля.

"Мені більш-менш зрозуміло, звідки взявся цей образ. Насправді ж історія козаччини — це не історія 30-40 років, це, щонайменше, три століття. Відповідно, ці три століття історії козаччини — це і три століття історії костюма, який ми бачимо на козаках. Він не може бути однаковий протягом цих 300-х років",  упевнений експерт.

Про те, звідки ж взявся усталений образ козака, Олександр Харченко каже:

"На мій погляд, це результат певних наукових досліджень фахівців кінця ХІХ століття. Це Рігельман і малюнки до його роботи про історію України. Там є майже три десятки малюнків, на яких зображені і козаки. Причому там є зображення полковника, сотника, реєстрового козака, зображення селян. І от на цих зображеннях видно, що вони вбрані в одяг, зокрема, в шаровари".

До слова, існує думка, що червоні шаровари козаки носили, щоб вороги не могли зрозуміти, чи поранений козак чи ні. Мовляв, червона тканина шароварів приховувала сліди крові. Водночас, яскравий колір шароварів міг привертати непотрібну увагу суперників.

"Звичайно, що шаровари, на мій погляд, — це не найкращий тип одягу, в якому зручно воювати… Ми в різних походах випробували на собі різні типи козацького одягу в максимально реальних умовах. Шаровари — це не найпрактичніший одяг. Але це не може служити аргументом проти них, чи аргументом за них. Це просто як один із факторів, який треба враховувати",  зазначив Харченко.

Експерт наголошує, що треба все розглядати в контексті часу, коли це все відбувалося.

"Тому, коли ми кажемо про шаровари кінця ХVІІІ — початку ХІХ століття — вони мають право бути. Тому що зрозуміло, що вони з'явилися під впливом певних контактів із турками і татарами… Але ми не можемо сказати, що цей елемент одягу був характерний для козацтва як явища взагалі. Що ми триста років бачимо козаків в шароварах. Ні, якщо ми поглянемо на XVII століття — ми там жодного разу не побачимо зображення козака в шароварах. Там є штани різних типів, але там нема класичних шароварів, нема червоних шароварів точно",  пояснив Олександр Харченко.

Весь ефір програми слухати тут

Олександр Харченко. Фото Facebook 

Останні новини
Не лише чинному міністру пред’явлені ці обвинувачення — Щербан про підозру Сольському
Не лише чинному міністру пред’явлені ці обвинувачення — Щербан про підозру Сольському
"Спілкуватися наживо — хороша навичка". Ерінчак про Вечори Радіо Культура у книгарні "Сенс"
"Спілкуватися наживо — хороша навичка". Ерінчак про Вечори Радіо Культура у книгарні "Сенс"
Змушуватиме компанії вийти з Росії — Корженкова про законопроєкт щодо маркування
Змушуватиме компанії вийти з Росії — Корженкова про законопроєкт щодо маркування
Віталій Черноіваненко: Головний сенс свята Песах — боротися за свою свободу
Віталій Черноіваненко: Головний сенс свята Песах — боротися за свою свободу
"Бєда" олігарха Шора та електоральне болото. Герасимчук про ставку Москви у Молдові
"Бєда" олігарха Шора та електоральне болото. Герасимчук про ставку Москви у Молдові
Новини по темі
Писанка завжди була оберегом, а не сувеніром — Зоя Сташук
Катерина Радченко: Мета нашого проєкту — порушити глобальну тишу
Без фото і рукостискань. Гутцайт про поводження українських олімпійців з російськими
"Її зачитували до дір". Історикиня Абдулаєва про першу кримськотатарську газету "Терджиман"
Ірина Цілик про свій фільм "Я і Фелікс", що будує містки між поколіннями