Чи повинні карати автошколи, які видають права "аварійним" водіям — думки експертів

Чи повинні карати автошколи, які видають права "аварійним" водіям — думки експертів

Наскільки серйозною є проблема, коли за хабарі відносно легко можна отримати водійське посвідчення? Чому водії не хочуть навчатися і йдуть на корупцію, ризикуючи в подальшому власним життям і життям людей? Відповіді шукали гості програми “Коло доброчесності" учасник ініціативи "Разом проти корупції" Михайло Серебряков та директор автошколи Олександр Демченко.

Ведуча:

Наталія Соколенко

На початку розмови Михайло Серебряков озвучив статистику ДТП:

"Щороку випускається близько 350-400 тисяч нових водіїв, всього їх близько 9-10 мільйонів, і щороку в Україні відбувається 3-5 тисяч ДТП з летальними наслідками, до 35 тисяч людей отримує травми. Враховуючи, що це дієздатне населення, яке також генерує ВВП, еквівалент збитків складає близько 40 млрд грн в рік".

Він називає багато чинників, які призводять до аварій: якість доріг, наявність, розміщення і функціонування дорожніх знаків. Неякісна підготовка водіїв або її імітація, в низці випадків — це лише частина проблеми.

Однак, говорячи про горе-водіїв, на думку Михайла Серебрякова, вина не завжди на школах:

"Цих людей готує близько 3 тисяч автошкіл, які перебувають структурі МОН, приватних структурах, спілці автомобілістів, так званих ДОСААФ, а перевіряють їх сервісні центри МВС. Яка б не була автошкола,навіть найгірша навряд чи вчить людину перевищувати швидкість, їхати на червоний, пити за кермом, приймай наркотики — ніхто таких речей не пропагандує".

Пригадуючи справу Олени Зайцевої, яку суд визнав винною у загибелі шістьох людей у Харкові 2017 року, Михайло Серебряков наголошує, що в першу чергу, в цьому винна вона — її ніхто цьому не вчив і ніхто про це не просив.

"На етапі, коли людина здає екзамени і нічого не знає, а автошкола видає їй свідоцтво, це вина автошколи. Але якщо людина здала екзамени і отримала свідоцтво, то тут вже держава говорить, що цю людину можна випускати на дорогу і довіряти їй транспортний засіб, який є об’єктом фізичної небезпеки", — говорить експерт.

"Корупція тут починається з багатьох речей, починається з готовності людини давати гроші, щоб або підстрахуватися, або взагалі не перейматися. Продовжується у вимушеній або добровільній готовності співробітника автошколи або директора в цій схемі брати участь, і завершуючи співробітниками сервісного центру МВС, які беруть гроші за те, щоб або "завалювати", або "не завалювати" (якщо мова йде про зговір). Ясна річ, так роблять далеко не всі сервісні центри. Є маса випадків, описаних сами водіями".

Олександр Демченко нарікає, що в час, коли він отримував посвідчення, питань до екзамену було 90, а відповісти треба було на 10, зараз студенти вчать відповіді на 2017 питань, більшість питань мають психологічну складову. Також називає проблему невідповідності питань планам і програмам. Наприклад, питання, що стосуються надання першої домедичної допомоги, викликають питання у самих лікарів.

"Їх треба вчити для екзамену, а потім забути, бо так не можна робити".

За його словами, цим можна пояснити те, що люди хочуть заплатити, аби не вчити ці питання.

"Люди які професійно працюють в автошколах десятки років, вони в першу чергу, хороші психологи. Я часто сам проводжу установчі заняття, розказую розпоярдок дня школи, що вони будуть вивчати, і як буде проходити навчання. Фактично, перше-друге заняття — і люди розділяються на чотири групи, і це видно навіть в очах тих людей", — зазначає він.

Олександ Демченко так змальовує мотивацію людей, які приходять навчатися до автошколи:

"Перша категорія: люди прийшли, вони відповідальні, вони розуміють свою особисту відповідальність перед сім’єю і перед суспільством за те, як вони будуть керувати транспортним засобом. Вони ходять на заняття, вони вчать, вони дуже пунктуальні і акуратні в питаннях практичного керування.

Друга категорія людей — людина приїжджає на заняття на власному транспортному засобі і хоче якимось чином узаконити свої відносини з нацполіцією, вони прекрасно їздять, мають навички.

Третя категорія людей — він прийшов з якогось підприємства, менеджер якоїсь ланки, і йому пообіцяли по закінченні автошколи видати автомобіль для вирішення виробничих питань. Людина зациклена тим, коли йому видадуть права.

Четверта група — прийшли отримати права про всяк випадок, щоб були. І тому так і ставляться", говорить Олександр.

Дивіться онлайн-трансляцію розмови, а також коментар телефоном начальника Головного сервісного центру МВС України  Владислава Криклія.

 

Продовження розмови та відповіді експертів на запитання слухачів ви можете прослухати тут.