Соціологиня Марценюк: в світі все більш популярним стає чоловічий феміністичний рух

Соціологиня Марценюк: в світі все більш популярним стає чоловічий феміністичний рух

З нагоди 70-річчя виходу книжки Сімони де Бовуар "Друга стать" з кандидаткою соціологічних наук, доценткою кафедри соціології Києво-Могилянської академії Тамарою Марценюк в програмі "Права людини понад усе" обговорили важливі події у царині гендерної рівності.

Ведуча:

Ірина Славінська

Відомий балерун Сергій Полунін не приїде до Паризької опери через висловлювання, що "суперечать цінностям" відомої французької інституції - його запрошення було скасовано. В одній із соціальних мереж він написав допис про те, що жінки намагаються посісти місце чоловіків, чоловікам натомість не треба бути слабкими. Як ви можете прокоментувати цю ситуацію?

В сучасному світі стереотипом є те, що мистецтво є поза політикою. Все є політикою, тому навіть такі мистецькі структури як Паризька опера заявляють про власні цінності, такі як рівність, справедливість, толерантність. Неприпустимо, що люди, які представляють цю структуру, поширюють мову ворожнечі. В даному випадку Полунін є публічною особою, яка представляє мистецьку структуру, тому лексика, яку він використовує, є неприйнятною. Очевидно, що в такій країні як Франція, яка пропагує політику рівних прав, мистецькі структури цю політику відкрито підтримують. Тому, на мою думку, таке рішення Паризької опери є цільком зваженим, адже такі вислови не відповідають їх цінностям.

Також нещодавно вийшов новий рекламний ролик відомої марки леза для гоління, який за 4 дні переглянуло 19 мільйонів глядачів. В ньому йдеться про відповідальність чоловіків за те, щоб не множити насильство. Чому комерційна марка говорить про те, що чоловіки є чоловіками і перед ними є такий виклик - не примножувати насильство?

Бізнес швидко схоплює сучасні соціальні тренди. В світі все більш популярним стає чоловічий феміністичний рух. Чоловіки зрозуміли, що фактично вони відповідальні за гендерну нерівність та певні стереотипи. Бізнес намагається схопити ці тренди і ще такі речі поступово входять в моду. Для мене ця реклама була креативною та цікавою, тому про неї активно дискутують.

Чим була 70 років тому книжка Сімони де Бовуар "Друга стать"?

На той час у світі жінки давно боролися за власні права. Сімона цією працею, яка є грунтовною, фактично зуміла написати міждисциплінарну, супільно-гуманітарну працю про становище жінки в сучасному світі та історії. Та праця знаменувала підбиття підсумків першої хвилі фемінізму, коли жінки боролися за основні права. Коли дана книжка вийшла, то отримала суперечливі коментарі. На той час авторка порушувала теми, які пізніше стали основою інших праць.

Як крізь соціологічні окуляри читається книжка "Друга стать"?

Книжка доволі цікава тим, що авторка ретельно розповідає про певні історичні передумови і використовує їх для пояснення сучасних тенденцій. Вона ще в той час порушувала проблеми, які є актуальними і сьогодні. Також важливо відзначити, що Сімона де Бовуар певну відповідальність покладає на жінок та індивідуальність. Ще тоді авторка говорила про чоловіків-феміністів.

Чи актуальною в 2019 році є книжка "Друга стать"?

— Так, звісно. Це класична праця. Наразі існує чимало критики Сімони де Бовуар. Класичні праці треба читати, щоб краще розуміти загальну тематику і контекст. 

Прослухати детальніше можете за посиланням