Біологиня розповіла, чи справді самонавчання є найкращою формою навчання

Біологиня розповіла, чи справді самонавчання є найкращою формою навчання

Кажуть, що самонавчання - найкраща форма навчання. Чи це правда, дізналися в програмі "ФізКультура"

Ведуча:

Дарія Озерна

Мозок є мережею нейронів. Ці нейрони взаємодіють один із одним і формують пам'ять. Ми можемо повторити одне й те саме багато разів і зрештою запам'ятати. Так, наприклад, зі школи пригадуємо, що столиця Мадагаскару - Антананаріву. А ще ми пригадуємо те, до чого багато разів поверталися подумки, чим часто користувалися. Та от біда: ми пішли на цікавезну лекцію, де все було ясно, але вийшли - і все забули. В чому річ?

Знання краще здобувати активно. Річ у тому, що ми добре запам'ятовуємо і можемо згодом застосувати інформацію, яку активно здобули. Ми зіставили факти, промалювали ланцюг реакцій, прописали доведення теореми, пояснили іншим, доки до нас самих не дійшло і, о диво, нас осяяло. Недарма кажуть фразу "гризти граніт науки".

Цей момент осяяння закріплює бажання вчитися. Він є викидом допаміну та ендорфінів, закріплює бажання вчитися і допомагає формувати стабільні нейронні мережі. А ось така інформація, яка прийшла до нас у готовому вигляді: лекція, стаття, що лише наводить факти, а не підводить до них, пост у Фейсбук, викликають або згоду, або незгоду, але не запам'ятовуються.

Як нейрофізіологи радять ефективно вчитися? 

По-перше, вчіть щось одне за раз. Що більше уваги одному предмету, то краще.

По-друге, просто слухати лекції чи вебінари замало. Зробіть щось із інформацією, яку ви опановуєте. Уявіть ситуацію, за якої ці знання стануть вам у пригоді. Найкраще, спробуйте навчити цього когось іншого.

По-третє, будьте емоційними. Вибудовуйте емоційний зв'язок із тим, що ви вчите. Здивування, захоплення, зацікавленість - вивчення мови чи хімії здатне тішити мозок не менше, ніж мандрівки.

Нарешті, перерва. Не можна зазубрити і на ранок все знати. Найкраще повчитися, зробити паузу, поспати і знову повернутися до матеріалу. Саме перерви і сон сприяють упорядкуванню нейронних зв'язків.

Просто прослухати готову зручну інформацію може бути не ефективно. Ось чому доводити самим собі теореми і писати пости у Фейсбук про вивчену інформацію корисно. Ніхто крім нас не зможе збудувати наші нейронні мережі.

Бажаємо ефективно самонавчатися!

Прослухати детальніше можете за посиланням