Юрист Марченко: воєнний стан має на меті забезпечити обороноздатність країни в разі російського наступу

Юрист Марченко: воєнний стан має на меті забезпечити обороноздатність країни в разі російського наступу

Про воєнний стан в контексті євпропейського законодавства після 1945 року та про цей стан з історичної та юридичної точки зору, в програмі "Культура.Live" говорили з фахівцем із конституційного права Миколою Марченком.

Ведучі:

Олена Гусейнова, Василь Шандро

"Після 1945 року, питання впровадження воєнного стану перемістилося із законодавчого регулювання в конституційне. Всі конституції європейських країн, які були прийняті після 1945 року, містять в собі положення про впровадження воєнного стану. Вони деталізуються спеціальними законами про воєнний стан. Саме впровадження воєнного стану зачіпає права і свободи людини, цей людиноцентристський дискурс встановлений за підсумками Другої світової війни й призвів до зміни правового регулювання воєнного стану", — розповів Марченко.

Також фахівець з конституційного права розповів про те, що ще в 15-17 століттях, впровадження початку війни в європейських країнах потребувало видання певного документу, який затверджувався королем чи герцогом. Марченко зазначив, що в Україні, впроважуючи військові дії, князі приймали відповідні акти щодо застосування  дій у військових умовах.

"Якщо говорити про закон 2015 року щодо правового режиму воєнного стану, то він не має в собі радянського елементу, оснований на нормах Конституції України і міжнародних зобов'язаннях, гарантує ширші можливості захисту прав і свобод людини. В ньому зазначений чіткий перелік прав і свобод, які підлягають обмеженням. Попереднє правове регулювання не вимагало зазначення того, які права і свободи можуть бути порушені", — говорив Марченко.

Також, за словами юриста Марченко, питання активізації Будапештського меморандуму існує в політичних, юридичних та громадянських колах. Фахівець з конституційного права говорить, що впровадження воєнного стану є одним із засобів звернення до гарантів територіальної цілісності України, таких як Велика Британія та США, щодо їх участі в забезпеченні цього, в наслідок порушення цього сувернітету Російською Федерацією.

"Воєнний стан покликаний забезпечити заходи з питань обороноздатності країни в разі російського наступу. Він покликаний забезпечити механізми формування військової адміністрації для підготовки резервістів, Збройних сил України, щоб Україна не була в стані неочікуваності до можливого воєнного наступу Росії", — зазначив Марченко.

За словами юриста, в деяких населених пунктах може бути введена комендантська година, але лише за умови появи інформації щодо терактів, воєнних наступів та інших провокацій, які загрожують життю та здоров'ю людей. Марченко також розповів, що продуктові картки вводяться лише тоді, коли економіка повністю переведена на військові рейки. 

"Після 1945 року, саме воєнний, а не надзвичайний стан з правової точки зору був запроваджений в Балканських країнах: Хорватії, Словенії, Боснії та Герцоговині в період з 1991 по 1998 роки", — говорив Марченко.

Нагадаємо, що наприкінці листопада цього року в Азовському морі російські силовики затримали три українські кораблі, звинувативши українських моряків в порушенні кордону. У зв'язку з цим з 26 листопада до 26 грудня на частині України запровадили воєнний стан. 

Фото взяте з ФБ Миколи Марченко

Прослухати детальніше можете за посиланням

На фото Микола Марченко