Юлія Вітка: Фінансова піраміда – це лише один із видів шахрайства

Юлія Вітка: Фінансова піраміда – це лише один із видів шахрайства

Як не потрапити у пастку фінансових шахраїв та одразу розпізнати фінансову піраміду? Розповіла в ефірі Українського радіо у програмі "Safe" експертка з питань прав споживачів фінансових послуг Юлія Вітка.

Юлія Вітка: Потрібно розрізняти, що фінансова піраміда – це лише один із видів шахрайства. Основні ознаки: вам кажуть, що ваші прибутки, додаткові бали будуть залежати від того, скільки людей ви туди приведете. Це однозначно ознака фінансової піраміди, яка будується на залученні нових людей і внесків. Немає законних фінансових послуг, які б передбачали таку умову. Другий найбільш яскравий момент – це дуже такі «мудрі» і «таємничі» фінансові стратегії, які вам розповідають під час зустрічі:  «ми ці кошти інвестуємо кудись у США, у якесь будівництво. І у нас такі великі плани і ми, коли отримаємо кошти, то обов’яково з вами поділимося». От ці дві ознаки є основними. Якщо ви приходити у класичну  фінансову установу, вам не будуть розповідати куди саме вони вкладають ваші гроші. Третє – обов’язково потрібно перевіряти реєстрацію цієї установи, чи має свідоцтво про державну реєстрацію, ліцензію на здійснення фінансових послуг, чи внесена вона до державного реєстру фінансових установ (можна перевірити на сайті Нацкомфінпослуг). Наявність двох з цих трьох умов вже є достатньою ознакою, що це фінансова піраміда.

Отже, два основних види шахрайств: вішинг (за допомогою повідомлень, дзвінків намагаються отримати якусь інформацію про карту, коди, які надходять від банку) і фішинг (коли певні сайти маскуються під інтернет-банкінг, під сайти товарів і послуг, які ви хочете придбати, і там зчитують вашу інформацію.  Є основні речі, які потрібно зберігати – це cvv код на звороті картки (цей код не потрібно нікому повідомляти). Коли ви здійснюєте певний платіж в інтернеті, ви його вводите, вам приходить код підтвердження – це нормально. Але коли хтось вас запитує, щоб ви надили цей cvv код, то його надавати не потрібно, в жодному разі не можна.

А якщо телефонують і говорять, що це з банку?

Юлія Вітка:  Банк не має права запитувати цю інформацію. Тоді треба піти у це відділення, де у вас був відкритий рахунок, там це з’ясовувати. Другий момент, який потрібно пам’ятати – ваш пін-код, який ви вводите у банкоматі. І третє – ваш пароль і логін в інтернет-банкінгу, якщо ви ним користуєтеся і здійснюєте платежі в інтернеті. Цю інформацію нікому не можна надавати.

Прослухати повну версію програми.

На фото (зліва направо):  Дмитро Хоркін - ведучий програми та Юлія Вітка.