Володимир Царук: "Колапс виник тому, що не було в наявності вільних літаків в Україні"

Володимир Царук: "Колапс виник тому, що не було в наявності вільних літаків в Україні"

Штрафи за затримку авіарейсів. Чи дисциплінує це авіаперевізників і чи можлива компенсація за моральні збитки пасажирів? Розібратися в цьому допомагав слухачам програми Українського радіо "Сьогодні. Ввечері" Володимир Царук, директор Центру розвитку туризму в Україні.

Як убезпечити українців від подібних ситуацій, які трапилися з туристами в Тунісі?

На сьогодні практично вже немає затримок чартерних авіарейсів, а якщо вони є, то є незначними. Тому летіти на відпочинок потрібно, туроператори працюють в нормальному режимі. Щодо законопроекту і як це вплине на захист споживачів? Безумовно з авіаринком потрібно щось робити, тому що та кількість затримок авіарейсів була критичною і ті умови, в яких пасажири знаходилися, вони не припустимі. Тому будь-який законопроект, який буде змінювати в кращий бік захист споживачів, в даному випадку авіапасажирів, він буде добрий для ринку. Але потрібно дивитися на причину цих затримок, тобто штрафами ми, на жаль, нічого не
зробимо. Нам потрібно дивитися, щоб Державіаслужба прискіпливіше підходила до авіакомпаній, які надають чартерні літаки для вильоту туристів.

За словами Володимира Омеляна, в Україні не будуть літати ті літаки, яким більше 20 років.

Це одна сторона медалі, а інша сторона це те, що нинішні авіакомпанії, які літають з аеропорту "Жуляни", працюють в режимі лоукостів. 3 - 4 години і наступний рейс, а їх парк літаків не дозволяє цього робити, тому що в лоукостів літаки новенькі, не потребують багато часу на технічне забезпечення, а парк наших авіакомпаній, навіть найбільшого перевізника МАУ, має середню кількість років літакам - майже 15. Про інших - годі й говорити. Тому треба, щоб була підстраховка, щоб одна авіакомпанія страхувала іншу в разі форсмажору. Колапс виник тому, що не було в наявності вільних літаків в Україні.

Попереду ще два місяці і ніхто не гарантований від цієї ситуації. Можливо Державіаслужба має видавати ліцензії, орієнтуючись на реальну кількість літаків?

Питання зараз в чому стоїть? В тому, що туристи фактично стають заручниками цієї ситуації. Наприклад, в договорі між туроператором і клієнтом є пункт про те, що туроператор може переносити рейс плюс-мінус 24 години. Тому туроператор не може фактично нічого зробити, у них зв'язані руки. Тобто в разі чого не можна подати в суд через цей пункт. А без цього пункту туроператор не може підписати нормальну угоду з авіакомпанією.

А що стоїть у контракті, який підписує пересічний споживач? Там є щось подібне?

Щось подібне є, тому що коли ви приїжджаєте в аеропорт і у вас там затримка рейсу, відповідальність вже несе авіакомпанія, тому що туроператор не є власником літаків. У туроператорів не так багато вибору, не так багато авіакомпаній, які можуть надати літаки в Україні для здійснення чартерних рейсів. Є 3 - 4 авіакомпанії. Між ними вибір невеликий. В однієї компанії більше 20 років літаки, в іншої - трохи менше, але цих літаків не вистачає. Зараз юристи, які працюють з туристами, вони фактично безправні, нічого не можуть зробити.

А ви часто подорожуєте? Чи бували у вас особисто такі випадки?

Бували, і це, безумовно, дуже прикра ситуація. Є різні причини. Якщо погода, то до того треба ставитися з порозумінням. Краще перечекати, щоб безпечно здійснити політ. Якщо це поломка літака і т.п., то  це теж речі, які спонукають до того, щоб ти нормально до цього поставився. Але коли не один рейс затримується, а кожного дня по 5 - 7 і від цього страждають найперше туристи, а друге - агентства, які потім вислуховують весь негатив від туристів - це неприпустимі речі.