"Ми приречені на перемогу" — народний художник Слєпченко про проєкт "Обрані часом"

"Ми приречені на перемогу" — народний художник Слєпченко про проєкт "Обрані часом"

Сьогодні, 2 березня у Львівському палаці мистецтв відкрилась виставка "Дзвони пам’яті" народного художника України Володимира Слєпченка. В епіцентрі творчої уваги митця завжди людина. Людина-титан, людина-достойник, людина-геній. Люди зі своїми злетами і болями. Особистості минулого та герої сьогодення, історія протистоянь і сучасна звитяга — як тема війни знаходить продовження в авторському циклі картин "Обрані часом"? Про це в ефірі Радіо Культура розповів художник, академік, педагог Володимир Слєпченко.

0:00 0:00
10
1x

Фото: Суспільне

Наскільки широкомасштабне вторгнення Росії вразило Вас як митця?

"Це було приголомшливо. Я перебував не лише у фізичному, а й у творчому шоці. Але вже на другий день намалював тремтячими руками картину "24 лютого 22 року. Війна". А далі пішли роздуми про те, як створювати інші полотна, але не одразу. Це прийшло вже після того, як розбомбили Маріуполь, після подій у Бучі та Ірпені. Тоді обурення, злість, ненависть до ворога спонукала створювати "Сад Гетсиманський", "Все буде Україна" та інші картини. Неможливо вижити в цій ситуації, нічого не роблячи, просто сидіти і чекати. Моя персональна ювілейна виставка "Дзвони пам’яті" у Львівському палаці мистецтв відкривається 2 березня, буде представлено понад 150 моїх робіт. Це не лише роботи з сюжетами про війну чи Революцію Гідності. Це широкий спектр робіт, який обіймає великий часовий обсяг, до десяти років. Від того моменту, як я почав творити проєкт "Обрані часом". До нього входить галерея портретів славетних українців, видатних постатей світової цивілізації, а також цикли "Обличчя війни" та інші".

Фото: фейсбук-сторінка Володимира Слєпченка

Кого обирає час у проєкті "Обрані часом"?

"Героїв обираю я. Обираю тих, хто справді душу й тіло поклали за нашу свободу. Водночас спілкуюсь з істориками, правниками. Наприкінці 2021 року світ побачила книга на тисячу сторінок "Українська державність" з прекрасними ілюстраціями. До неї ввійшло понад 30 моїх картин на історичну тематику. Ця книжка — правдива історія нашої України, і я дуже пишаюся, що мої картини стали ілюстраціями для неї".

Про портрет Івана Мазепи

"Ця серія припала на період російсько-української війни, яка триває вже 9 років. Саме у 2014-15 роках я зробив портрети наших гетьманів Івана Мазепи, Івана Виговського, а десь у 2021 році намалював портрет Петра Конашевича-Сагайдачного. Мене питають, а чому ти не зробив портрет Богдана Хмельницького? Не знаю, кажу, напевно прийде час і для нього. А зараз мене хвилюють ті гетьмани, які безпосередньо билися з москалями і перемагали їх. Мазепа намальований затиснутим між двома імператорами — Карлом і Петром. І його вибір у сторону Карла, в бік України — це найважливіше. Варто добре вдивлятися в образи тих імператорів, як вони зроблені. Цей дикий погляд в колориті мерця Петра багато про що говорить. Їм обидвом було стільки років, скільки було Мазепі, вони діти порівняно з ним. Мене часом обурювало, мовляв, ти ж старший і досвідчений, чому ти не став і не подивився — хай б’ються, а ти потім вирішиш, що робити. Мазепа, можливо, зіграв би іншу роль, не кидаючи своїх козаків, приберігши їх до наступу. Можливо, тоді треба було вдарити по війську Петра і була б перемога. Не знаю, я не стратег. Але я ніби спілкуюся зі своїми героями. Триста років тому був зовсім інший час, і зараз важко оцінювати того чи іншого героя".

Про "Розстріляне розп’яття"

"Триптих "Дзвони пам’яті", "Розстріляне розп’яття", "На крилах перемоги" — це цвяшок програми моєї виставки. Там уже немає конкретики в образі чи якійсь події, а йде тема узагальнення. Мене дуже вразило, коли показали фото розстріляної ікони Ісуса Христа у церкві. Навіть якщо ти іншої віри і приходиш у храм, то мусиш прийняти ту духовність, яку несе цей храм і ця віра. Наші загарбники зображені мертвими, вони ніколи живими не були. Чого можна чекати від мерців? Вони прийшли з пекла і хочуть знущатися над нами".

Про викладання після переїзду до Львова

"Я ніколи не припиняв контакт із творчими дітьми. Переїхавши до Львова, я познайомився з прекрасною людиною, доктором Севастьяном, директором музею митрополита Андрея Шептицького. Ми почали співпрацювати, і я виставив влітку проєкт "Обрані часом". Приходило дуже багато дітей, зокрема переселенців. А потім я оголосив про створення мистецької школи при цьому музеї, але почалися відключення світла. Тож працювати без світла і тепла не можна було, і ми перенесли заняття на теплу пору року, будемо виїжджати в гори на пленери. Я думаю, ми навіть зробимо реабілітаційний артцентр при будинку офіцерів у Львові. При військовому шпиталі у Києві ми вже працювали з пораненими бійцями, коли почалася війна на Донбасі. Це дало сюжет картині "Побратими третьої роти". Хлопці мені позували, там є військовослужбовець, доброволець і волонтер, і всі вони разом із Тарасом Шевченком воюють".

Фото: фейсбук-сторінка Володимира Слєпченка

Про методику Artline, або мистецтво лінії

"Без знання академічного живопису, рисунку, неможливо опановувати якийсь стиль. Треба спершу пройти ту школу. Мій стиль можна далі розвивати, я не проти. Із задоволенням допоможу всім, хто захоче. У фейсбуці вже з’являються роботи професійних художників, які нагадують мій стиль. Мої роботи у всесвітню академію мистецтв прийняли як продовження стилю імпресіонізму, але в моїй манері "артлайн". Це відома пунктирна манера, але у збільшених розмірах ліній. Манера десь нагадує імпресіоністів, такий розривний мазочок — виходить живописна динаміка. Прямими лініями відтворити образ, щоб там був об’єм, простір, психологія і форма — це дуже складно. Взагалі, лінія — це філософське поняття".

Про картину "Крила Перемоги"

"Ми мріємо, щоб перемога відбулась у Криму і щоб ми бачили свіже морське повітря, теплий бриз, щоб це було літо або початок осені. Перемога жіночого роду, як і Україна. Це не просто голова живого Путіна, а ніби голова пам’ятника, який встановили за приєднання земель до імперії, якої фактично не існує. Ми приречені на перемогу".

Останні новини
Олег Скрипка на Радіо Промінь ексклюзивно представив два релізи
Олег Скрипка на Радіо Промінь ексклюзивно представив два релізи
Клименко: "Бюджет більше тиловий, ніж військовий"
Клименко: "Бюджет більше тиловий, ніж військовий"
Радіодиктант, "Колос" та "Від суботи до суботи": культові програми Українського Радіо
Радіодиктант, "Колос" та "Від суботи до суботи": культові програми Українського Радіо
"Я чую інших людей, сподіваюся, вони чують мене. Це робить мене щасливим. І це Свобода!" — Буткевич
"Я чую інших людей, сподіваюся, вони чують мене. Це робить мене щасливим. І це Свобода!" — Буткевич
Кочетков: "Кедр" за 50 млн $ завдає менше руйнувань, ніж "Калібри", "Кинджали" чи "Циркони"
Кочетков: "Кедр" за 50 млн $ завдає менше руйнувань, ніж "Калібри", "Кинджали" чи "Циркони"
Новини по темі
Лодзинська: Перепоховання Стуса, Литвина, Тихого — перша масова акція патріотичних сил
"Київська перепічка" від Ірми Вітовської ексклюзивно для Радіо Культура
"Серед багатьох перемог України у війні є одна велика — звільнення Херсонщини" — Данчук
Євген Нищук: Шевченківська премія збільшилась на одну номінацію ― декоративно-прикладне мистецтво
Українці були інтелектуальними гіпердонорами Московії, за що ми сьогодні покарані ― Павло Гриценко