"ПроЗорро" завжди буде комусь не подобатись": Задворний про п’ять років обов’язкового використання системи

"ПроЗорро" завжди буде комусь не подобатись": Задворний про п’ять років обов’язкового використання системи

1 серпня виповнюється п’ять років з моменту, коли система електронних закупівель "ПроЗорро" стала обов’язковою для всіх державних замовників. Відтоді інформація про перебіг закупівель державними замовниками стала відкритою для всіх, а в системі пройшло понад 2 млн конкурентних закупівель. Наскільки "ПроЗорро" була ефективною за цей час та які виклики перед нею постають зараз Українському радіо розповів генеральний директор Державного підприємства "Прозорро" Василь Задворний.

"Зараз "ПроЗорро" – це кілька сотень спеціалістів в різних компаніях, десятки тисяч замовників та сотні тисяч постачальників, які беруть участь в публічних закупівлях. Йдеться про десятки тисяч закупівель, що проходять щодня: призько 80 тисяч закупівель в Україні тривають кожен день. А також "ПроЗорро" – це мільярди гривень щорічної економії. Тобто те, що починалося з невеликої команди волонтерів, з ідей, що зароджувалися в 2014 році на Майдані, пройшло доволі значний шлях", – розповів Василь Задворний.

За його словами, за п’ять років система електронних закупівель заощадила Україні 190 млрд гривень, а в тендерах змагалися 130 тисяч представників бізнесу. В середньому завдяки закупівлям на майданчиках "ПроЗорро" на 1 млн гривень замовники економлять 80-100 тисяч гривень.

"Ми надаємо державним замовникам вибір, створюємо конкуренцію серед учасників і вона призводить до того, що ціна падає, й грошей платників податків витрачається менше", – зазначив гендиректор "ПроЗорро".

Задворний наголосив, що "ПроЗорро" є державним підприємством, а не комерційною компанією, яка має акціонерів, які отримують прибуток: "Все, що державне підприємство заробляє, отримує держава. Тому, якщо говорити про закиди, що на "ПроЗорро" вартість товарів чи послуг може бути високою, то правильно порівнювати не тільки ціни, а й додаткові умови, які є в закупівлі. Наприклад, термін постачання для великої кількості комп’ютерів буде сильно збільшувати їхню вартість, тому що на складах такої кількості може не бути. Або, наприклад, може йтися про велике відтермінування платежу: держава в середньому платить через 30-60 днів після постачання продукту. Коли ви купуєте в магазині, то платите одразу, а держава платить через місяць-два. Це теж збільшує вартість закупівлі".

"Для того, аби ціни були дійсно ринковими, треба, аби на всі закупівлі приходила максимальна кількість учасників. Ми це бачимо на прикладі нового інструменту – ProZorro Market – електронного каталогу, який працює так само, як електронний магазин в інтернеті. Там конкуренція на закупівлях складає по 7-8 учасників, адже через інтернет це робити дуже просто. Економія на кожній закупівлі перевищує 10 %, тому що ціна постійно падає через конкуренцію", – розповів експерт.

Також Василь Задворний запевнив слухачів Українського радіо, що в рамках системи "ПроЗорро" державні замовники купують не лише дешеві, але й якісні товари: "Ми часто думаємо, що якісний товар – це найкращий товар з найдорожчих матеріалів з найпривабливішим зовнішнім виглядом. Це не так. Якщо подивитися теорії закупівель, то якістю зазвичай називається стовідсоткова відповідність вашим вимогам. Якщо вам треба з чогось їсти, то вам треба тарілка. Вона має бути міцна, не протікати, з матеріалів, які можна просто мити. Вам не потрібна золота тарілка, яка в цьому випадку буде перевищенням якості, що так само погано, як і зниження якості.

Друге питання: чи якість закупівлі забезпечується? Щоб її забезпечити, треба точно розуміти, яким вимогам має відповідати ваш товар. Ви маєте розуміти, наприклад, навіщо вам телефон: телефонувати, заходити у Facebook і т.д. Після цього вступає в силу система "ПроЗорро", де ви описуєте ці вимоги і далі обираєте найдешевший товар з тих, які вашим вимогам відповідають. Тобто ви не купуєте те, що не відповідає вашим вимогам".

"В квітні цього року нами було запущено додатковий механізм оцінки пропозицій – так званий механізм оцінки за життєвим циклом, який дозволяє оцінювати не тільки вартість придбання товару, але й вартість його обслуговування та підтримки в робочому стані. Це можна пояснити на прикладі купівлі автомобіля: він може бути дешевшим, але "їсть" палива багато, ремонтувати його треба кожні два місяці і через це він економічно виходить невигідний", – пояснив гендиректор "ПроЗорро".

Наостанок Задворний розповів, що протягом всього часу існування системи "ПроЗорро" вони стикаються з протидією своїй роботі:

"Бажання купувати товари в не дуже відкритий спосіб – це доволі приваблива стратегія для тих, хто хоче на цьому заробляти. Є дві групи людей, з якими ми доволі часто стикаємося. Перша – це люди, які раніше хотіли чи вміли заробляти на державних закупівлях собі в кишеню. Таких людей в нашій країні доволі багато. І є люди, яким просто складно користуватися системою із жорсткими правилами і хочеться правила підкоригувати. Ці дві групи людей час від часу знаходять порозуміння між собою й іноді це доходить навіть до обговорення законопроєктів про виведення з-під "ПроЗорро". Це відбувається постійно і, думаю, й буде продовжувати відбуватися".

"ПроЗорро" – це як суворий тренер, який щодня телефонує і каже, що треба йти на тренування, вставати і лягати спати раніше, алкоголю не вживати. Таке завжди буде комусь не подобатись", – резюмував Василь Задворний.

Фото: Укрінформ